خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب صوتی / کتاب سخنگو حسین کرد شبستری ادبیات مکتب خانه ای ایران

کتاب سخنگو حسین کرد شبستری ادبیات مکتب خانه ای ایران


کد محصول: ۱۴۷۰۲۷

قیمت: ۳۳,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786006059488
  • .
  • نشر نوین کتاب گویا

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب صوتی حسین کرد شبستری ادبیات مکتب خانه ای ایران:

کتاب صوتی حسین کرد شبستری نوشته‌ی حسن ذوالفقاری و محبوبه حیدری، از مجموعه ادبیات مکتب خانه‌ای ایران، به روایت زندگی یکی از پهلوانان برجسته و درخشان ایرانی در دوره‌ی صفویه می‌پردازد که از شاگردان پهلوان مسیح تکمه بند تبریزی بود.

حسین کُردِ (گُرد) شبستری داستانی شنیدنی، عامیانه و حماسی از سنت نقالی، از نویسنده‌ای نامعلوم است. این اثر دربردارنده‌ی افسانه‌هایی است که در آن حقایق تاریخی با افسانه ادغام شده و مربوط به دوره‌ی صفویه است. این کتاب صوتی از مجادلات و کشمکش‌های دولت و مردم ایران در عهد صفوی با ازبکان و عثمانی‌ها صحبت می‌کند و رویدادهای سال‌های 996 تا 1038؛ یعنی در دوره‌ی حکومت شاه‌عباس را به تصویر می‌کشد و دامنه‌ی جغرافیایی آن از تبریز تا حیدرآباد هند است.

این کتاب با عناوین دیگری هم‌چون «حسین‌نامه» و «جنگ‌نامه‌ی حسین کرد» و «پهلوان‌نامه‌ی حسین کرد» نیز مشهور است. قصه‌ی حسن کرد شبستری در طول دو قرن روایت‌های مختلفی پیدا کرده که این بخاطر همین مسئله‌ی نقالی بودن آن است.

خلاصه ی کتاب حسین کرد شبستری ادبیات مکتب خانه ای ایران:

شخصیت اصلی این داستان‌ها، پهلوانی به اسم حسین از طوایف کرد است که در شبستر در زمان صفویه زندگی می‌کند. پس از نبردهای ابتدایی و پی‌درپی بین مسیح دکمه بند تبریزی و پهلوانان ازبک، مسیح دکمه بند به صورت تصادفی حسین کرد شبستری را که چوپانی بی‌نام و نشان است را از مجازات مرگ نجات می‌دهد و همراه خود به خانه‌اش می‌برد و بزرگش می‌کند. حسین کرد با مرور زمان تمام فنون نبرد را می‌آموزد و گاهی به صورت ناشناس به جای مسیح با ازبکان مبارزه می‌کند و پیروز می‌شود.

حسین کرد بر سر موضوعاتی با همسر مسیح بحثش می‌شود و تبریز را ترک می‌کند و به اصفهان می‌رود. در آن‌جا به جمع پهلوانان شاه عباس می‌پیوندد. سپس پهلوانان ازبک را در تبریز و اصفهان و مشهد، شکست می‌دهد و پس از آن، او برای گرفتن خراج 7 ساله‌ی ایران از هند راهی می‌شود.

در مسیر نهنگی را صید می‌کند و پس از رسیدن به هند، ابتدا در طی نبردهای عیاری تعدادی از ازبکان را می‌کشد و در نهایت در نبرد اصلی بر امرای هند غلبه می‌کند و خراج هفت ساله‌ی ایران را از آنان می‌گیرد و با سربلندی به ایران باز می‌گردد. سپس شاه عباس به او پاداش بسیار می‌دهد و از آن پس، حسین کرد، نور چشم شاه می‌شود. مقام او در بین پهلوانان شاه عباس مانند جایگاه رستم در جمع پهلوانان شاهنامه است.

در بخشی از کتاب صوتی حسین کرد شبستری میشنویم:

در زمان شاه‌عباس مسیح دکمه‌بند تبریزی فته‌ای در بلخ به‌پا می‌کند و خان‌جهان، حاکم ختا، برای یاری حاکم بلخ، دو تن از پهلوانان خود را نزد او می‌فرستد. اختر‌جان برای نابودی شاه‌عباس به اصفهان می‌رود و ببرازخان برای کشتن مسیح، به‌سوی تبریز می‌تازد. حاکم تبریز برای فرونشاندن فتنه‌ی ببرازخان، به شاه‌عبَّاس نامه‌ای می‌نویسد و درخواست یاری می‌کند. شاه‌عبّاس، بی‌درنگ مسیح را و چند پهلوان دیگر را به تبریز می‌فرستد. مسیح با دیدن قدرت و شجاعت حسین کرد شبستری او را ملازم خود می‌سازد. حسین ببرازخان را به قتل می‌رساند. حسین، شبی شاه‌عبّاس را که در جامه‌ی درویشی در کوچه‌ها می‌گشته، از سوءقصد اخترخان نجات می‌دهد. زن مسیح علیه حسین در تبریز فتنه‌ها می‌کند و شاه‌عبّاس خون حسین را حلال اعلام می‌کند، ولی سرانجام به دورغ‌های گفته شده‌اش اعتراف می‌کند و مسیح و حسین باز در کنار یکدیگر می‌مانند.

مشخصات کتاب صوتی حسین کرد شبستری:

نویسنده حسن ذوالفقاری، محبوبه حیدری

گوینده اردلان ضرغام

ناشر چاپی چشمه

ناشر صوتی:گویا

سال انتشار ۱۳۹۹

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب صوتی بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب با ارسال رایگان به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب صوتی حسین کرد شبستری:

خرید کتاب عمومی از جمله کتاب سخنگو حسین کرد شبستری با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.