خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب فلسفه و عرفان / فلسفه روشنگری (شومیز)

فلسفه روشنگری (شومیز)



قیمت: ۲۶۵,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789644481956
  • ارنست کاسیرر
  • نشر نیلوفر

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب فلسفه روشنگری:

دوران مشهور به عصر روشنگری بر شالودۀ چه اندیشه‌هایی بنا شده و این اندیشه‌ها چه تأثیری بر ساحت‌های گوناگون زندگی و فرهنگ بشر داشته‌اند. کتاب «فلسفۀ روشنگری» ارنست کاسیرر، با عنوان اصلی Die Philosophie der Aufklärung و عنوان انگلیسی Philosophy of the Enlightenment، کتابی است که با خواندن آن پاسخی برای‌ این پرسش می‌یابیم.

کاسیرر، که از مورخان مطرح فلسفۀ روشنگری است، در کتاب «فلسفۀ روشنگری» به ترسیم مؤلفه‌های اصلی اندیشه در عصر روشنگری می‌پردازد و اندیشه‌های اصلی‌ای را که این عصر با آن‌ها مشخص می‌شود شرح می‌دهد.

کتاب «فلسفۀ روشنگری» همچنین کتابی است که از تأثیر فلسفۀ روشنگری بر ساحت‌هایی چون طبیعت و تاریخ و جامعه و دین و هنر نیز سخن می‌گوید.

کاسیرر همچنین در کتاب «فلسفۀ روشنگری» نشان می‌دهد که، علیرغم نظر مخالفان روشنگری، عصر روشنگری واجد اندیشه‌ها و ایده‌هایی کاربردی برای روزگاران پس از خود است؛ اندیشه‌ها و ایده‌هایی که امروزه پس از آسیب‌هایی که جهان از نازیسم و فاشیسم و کمونیسم و توتالیتاریسم و همۀ سیستم‌های فکری و سیاسی‌ای که برپایۀ جزمیت و اقتدارگرایی بنا شده‌اند دیده است، ضرورت رجعت به آن‌ها و بازیابی‌شان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

متن اصلی کتاب «فلسفۀ روشنگری» اولین بار در سال 1932 منتشر شده و ترجمۀ انگلیسی آن اولین بار حدود بیست سال بعد از انتشار متن اصلی، یعنی در سال 1951، به چاپ رسیده است.

مروری بر متن کتاب فلسفه روشنگری:

یکی از ویژگی‌های کتاب «فلسفۀ روشنگری» این است که کاسیرر در این کتاب از اندیشه‌های عصر روشنگری نه‌فقط به‌عنوان موضوعی سپری‌شده و به‌تاریخ‌پیوسته بلکه به‌عنوان موضوعی سخن می‌گوید که همچنان موضوعیت دارد. او، چنانکه در مقدمۀ یدالله موقن بر چاپ چهارم ترجمۀ فارسی کتاب «فلسفۀ روشنگری» با ارجاع به مقدمۀ خود کاسیرر بر این کتاب توضیح داده شده است، «می‌خواهد بداند عصر روشنگری به‌منزلۀ یک جنبش فکری چه معنایی برای معاصران او نیز دارد و چگونه می‌توان آن نیروهایی را دوباره آزاد ساخت که عصر روشنگری را به پیش راندند؛ یعنی چگونه می‌توان عصر روشنگری دیگری آفرید.»
کاسیرر در کتاب «فلسفۀ روشنگری» مبانی نظری و فلسفی ویژه عصر روشنگری و شکل اندیشه در آن عصر را شرح می‌دهد و نیز به توضیح تأثیر این اندیشه بر ساحت‌ها و موضوعاتی نظیر جامعه و زیبایی‌شناسی و طبیعت و دین می‌پردازد و این‌گونه تصویری از وجوه گوناگون فلسفۀ روشنگری و تأثیرات آن به دست می‌دهد.
کتاب «فلسفۀ روشنگری» از مقدمه و هفت فصل تشکیل شده است. فصل‌های هفت‌گانۀ کتاب «فلسفۀ روشنگری» عبارتند از: «فرم اندیشۀ روشنگری»، «طبیعت و شناخت طبیعت در اندیشۀ فلسفۀ روشنگری»، «روان‌شناسی و نظریۀ شناخت»، «ایدۀ دین»، «تسخیر جهان تاریخ»، «قانون، دولت، جامعه» و «مسائل اساسی زیبایی‌شناسی».
در بخشی از مقدمۀ ارنست کاسیرر بر کتاب «فلسفۀ روشنگری» دربارۀ رویکرد و هدف این کتاب می‌خوانید: «به روشنگری باید از طریق توجه به عمق خصلتهای آن راه یافت نه از طریق گستردگی آن و روشنگری را باید در پرتو یگانگی مبدأ تعقلی و اصل بنیادی آن بررسی کرد نه در مجموعۀ تجلیات تاریخی و نتایج آن. با در نظر گرفتن این شرایط نشان دادن تحرک درونی و عمل دراماتیک اندیشۀ فلسفۀ روشنگری مطلوب‌تر است تا ارائۀ گزارشی حماسی‌گونه از گسترش و تحول و مقصد فلسفۀ روشنگری. کشش ویژه و ارزش سیستماتیک واقعی فلسفۀ روشنگری در روند تحولش است و در آن نیروی فکریی است که به پیش می‌راندش و نیز در آن شور و شوقی است که به مسائل گوناگون خود یورش می‌برد. از این طریق بسیاری از جنبه‌های فلسفۀ روشنگری وحدتی می‌یابند که اگر تنها از دیدگاه نتایجشان بررسی می‌شدند تناقضاتی حل‌ناشدنی یا ترکیب التقاطی محض از عناصر فکری ناهمگون به نظر می‌رسیدند. اگر قرار باشد معنیِ واقعیِ تاریخی این فلسفه روشن شود باید تنشها و راه‌حلها، تردیدها و تصمیمات، شکاکیت و یقین تزلزل‌ناپذیر این فلسفه را از یک وضعیت مرکزی دید و تفسیر کرد. هدف این کتاب ارائۀ چنین تفسیری است.»

درباره نویسنده ی کتاب فلسفه روشنگری:

ارنست آلفرد کاسیرر (Ernst Alfred Cassirer)، متولد 1874 و درگذشته به سال 1945، فیلسوف آلمانی بود. کاسیرر، که در مدرسۀ نئوکانتی ماربورگ پای درس هرمان کوهن نشسته بود، ابتدا از استاد خود پیروی می‌کرد و در تلاش بود که یک فلسفۀ ایده‌آلیستی علم ارائه دهد. بعد از مرگ هرمان کوهن، کاسیرر به گسترش نظریۀ سمبلیسم پرداخت و از آن برای گسترش پدیدارشناسی دانش به یک فلسفۀ کلی‌ترِ فرهنگ استفاده کرد.

کاسیرر از حامیان برجستۀ ایده‌آلیسم فلسفی در قرن بیستم بود. کار او در ساحت فلسفه به‌عنوان بخشی از یک سنت فکری درازآهنگ در زمینۀ فلسفۀ اخلاق قلمداد شده است.

کتاب «فلسفۀ صورتهای سمبلیک» معروف‌ترین اثر ارنست کاسیرر است. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «افسانۀ دولت» و «زبان و اسطوره» اشاره کرد.

مشخصات کتاب فلسفه روشنگری:

قطع وزیری

جلد شومیز

نویسنده:ارنست کاسیرر

مترجم:یدالله موقن

نشر نیلوفر

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب فلسفه و عرفان بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب با ارسال رایگان به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب فلسفه روشنگری:

خرید کتاب عمومی از جمله کتاب فلسفه روشنگری با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.