خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب روانشناسی و موفقیت / روان درمانی اگزیستانسیال

روان درمانی اگزیستانسیال



قیمت: ۴۸۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789641851691
  • اروین یالوم
  • نشر نی

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب روان درمانی اگزیستانسیال:

کتاب روان‏‌درمانی اگزیستانسیال هم راهنمایی برای درمان‌گران است و هم نوعی درمان به‏‌شمار می‏‌رود: هرکس که آن را بخواند، عمیقا تحت تاثیر قرار می‏‌گیرد و خردمندتر می‏‌شود انگار چندین ساعت به گفت‏‌وگو با کسی نشسته که عزمش را برای عبور از ژرف‏‌ترین مشکلات بشری جزم کرده است. داستایفسکی، تولستوی، کافکا، سارتر، کامو و بسیاری دیگر با نویسنده هم‏‌آوا شده‏‌اند تا از دلواپسی‏‌های غایی بشر بگویند. مخاطبان اصلی کتاب، دانشجویان و روان‏‌درمان‌گران بالینی‏‌اند ولی به‏‌دلیل سبک قابل فهم و عاری از اصطلاحات تخصصی‏‌اش، برای خواننده‏‌ی معمولی نیز قابل درک و بسیار جذاب است. یالوم پس از نوشتن این کتاب و برای بسط نظریه اگزیستانسیال بود که به ابزار داستان روی آورد و آثاری چون و نیچه گریه کرد... و مامان و معنی زندگی را خلق کرد. او خود روان‏‌درمانی اگزیستانسیال را کتاب مرجع تمامی آثاری دانسته که پس از آن به رشته تحریر درآورده است.

نقد و بررسی تخصصی کتاب روان درمانی اگزیستانسیال:

کتاب «روان درمانی اگزیستانسیال» را «اروین د. یالوم» نوشته است. مطالب این کتاب در چهار بخش با عنوان های «مرگ»، «آزادی»، «تنهایی» و «پوچی» تدوین شده است.

اروین یالوم را بیشتر به خاطررمان مشهورش، وقتی نیچه گریست، به یاد می آورند، رمانی که باعث شهرت این روانشناس- رمان نویس شد. این کتاب نیز یکی از مهمترین آثار وی است که به فارسی ترجمه شده است. کتاب هم مخاطب عام دارد و هم مخاطب خاص. از این رو خواندن آن می تواند برای بسیاری از افراد مفید واقع شود. «دکتر اروین یالوم» بعد از نوشتن این کتاب و بیان ایده‌هایش در مورد این روش درمانی بود که شروع به داستان‌نویسی کرد و آثار مهمی مثل «وقتی نیچه گریست» را نوشت. خود یالوم معتقد است که این کتاب را به عنوان کتابی مرجع برای تمام کتاب هایی که بعد از آن نوشته است، معرفی می‌کند.

برخورد روانشناسی با فلسفه:

دیدگاه اگزیستانسیالیستی منشعب از نظریات ژان پل سارتر در نظریان یالوم بسیار تاثیرگذار بوده است. اگزیستانسیالیست به عنوان فلسفه ای که به مرگ اندیشی، معنابخشی به زندگی و مفهوم آزادی پرداخته است، بسیار مورد توجه این نویسنده بوده است. در واقع یالوم این کتاب را نقطه عطفی در برخورد روانشناسی با فلسفه می داند و از این رو دیدگاهی جدید را در این کتاب مطرح می‌کند. یالوم در این کتاب هدفش را ارائه رویکردی جدید در روان درمانی است که ساختاری نظری دارد. او این رویکرد را «روان درمانی اگزیستانسیال» می نامد. در مقدمه کتاب او این رویکرد را این گونه توضیح می دهد: «روان درمانی اگزیستانسیال، رویکردی پویا یا پویه‌نگر است و بر دلواپسی‌هایی تمرکز می‌کند که در هستی انسان ریشه دارند»یکی از ویژگی های کتاب  استفاده از داستان‌ها، نمایشنامه‌های معروف، زندگی‌نامه‌های افراد مطرح تاریخ و همچنین خودافشایی از زندگش شخصی در این کتاب است که این موضوع نشان دهنده‌ی گستره اطلاعات یالوم از ادبیات نمایشی، فلسفه و روانشناسی است.

تعریف شیوه درمانگری:

 برای تعریف «روان درمانی اگزیستانسیال» در یک خط می‌‌توان گفت: «روان درمانی اگزیستانسیال رویکردی پویا یا پویه‌نگر است و بر دلواپسی‌‌هایی تمرکز می‌کند که در هستی انسان ریشه دارند. رویکرد اگزیستانسیال، مفاهیم از اساس مبهم و به وضوح نامربوطی مانند اصالت- رویارویی- مسئولیت- انتخاب- انسان‌گرایی- خودشکوفایی- مرکزیت- سارتری و هایدگری را برای درمانگران تداعی می‌کند و بسیاری از متخصصان بهداشت روان، مدت‌ها آن را نوعی جهت‌گیری درهم و برهم، (سست)، غیر منطقی و رمانتیک می‌دانستند که بیش از آن‌که (رویکرد) باشد، مجوزی است برای بداهه‌پردازی درمانگران بی‌نظم و آشفته‌ای که می‌خواهند کار خودشان را بکنند.

معرفی نویسنده:

نویسنده این کتاب سال 1960 در رشته روانپزشکی فارغ تحصیل شده و در سال 1963 استاد دانشگاه استنفورد شده است. از این نویسنده آثاری همچون: وقتی نیچه گریست، روان درمانی اگزیستانسیال، درمان شوپهناور، مامان و معنی زندگی، هنر درمان، مسئله اسپینوزا و... منتشر شده است.

او به عنوان یک روانپزشک به دنبال راهکارهایی است که از دانش روانشناسی جهت پیشبرد اهداف انسانی و حل مشکلات انسان‌ها استفاده کند و در کنار این مسوولیت سنگین با داشتن نثری ساده و آگاهی کامل از اصول داستان نویسی، نوشتن رمان را از سال‌های نخستین دانشجویی آغاز کرد و بی‌تردید مورد استقبال فراوان مخاطبان قرار گرفت.

برشی از کتاب روان درمانی اگزیستانسیال:

پویایی اگزیستانسیال قابل‌تلفیق با مدل تکاملی نیست. هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای یکی دانستن دو مفهوم «بنیادین» (یعنی مهم، اساسی) و «نخستین» (یعنی اولین به لحاظ تاریخ رویداد) وجود ندارد. اکتشاف عمیق از چشم‌انداز اگزیستانسیال به معنای اکتشاف درگذشته نیست، بلکه به معنای روبیدن و کنار زدن دلواپسی‌های روزمره و تفکر عمیق فرد درباره‌ی موقعیت اگزیستانسیالش است. این به معنای تفکر خارج از زمان است، تفکر درباره‌ی رابطه‌ی میان پا و زمین زیر پا، میان خودآگاهی فرد و فضایی که احاطه‌اش کرده است؛ به معنای فکر کردن درباره‌ی شیوه‌ی شدن و بودن فرد نیست، بلکه به معنای تفکر درباره‌ی خود فرد است. اهمیت گذشته‌ی فرد - که همان خاطره‌ی فرد از گذشته است - تا جایی ست که بخشی از هستی فعلی فرد را می‌سازد و بر شیوه‌ی فعلی روبه‌رو شدنش با دلواپسی‌های غایی تأثیر می‌گذارد؛ ولی همان‌طور که بعداً توضیح خواهم داد، پرارزش‌ترین عرصه برای اکتشاف درمانی نیست. زمان حالی که آینده را می‌سازد، مهم‌ترین زمان در درمان اگزیستانسیال است.

این تفاوت بدان معنا نیست که فرد نمی‌تواند عوامل اگزیستانسیال را در چارچوبی تکاملی بیابد (درواقع، فصل سوم تکامل مفهوم مرگ برای کودک را عمیقاً موردبررسی قرار می‌دهد)؛ ولی به این معناست که وقتی فرد می‌پرسد «در این لحظه، سرچشمه‌ی بنیادی‌ترین دلواپسی‌ها در عمیق‌ترین لایه‌های وجودم کجاست؟»» دیگر مسائل تکاملی به کار نمی‌آیند. گرچه نخستین تجربیات فرد، اهمیت انکارناپذیری در زندگی دارند، ولی پاسخی برای این سؤال اساسی به ارمغان نمی‌آورند. درواقع، بازمانده‌ی این تجربیات نخستین، سکون زیست‌شناختی‌ای پدید می‌آورد که پاسخ را در ابهام نگه می‌دارد. پاسخ این پرسش فرا فردی است. پاسخی ست ورای تاریخچه‌ی زندگی خصوصی هر فرد.

پاسخی ست که برای همه کاربرد دارد: مربوط به «موقعیت» بشر در جهان است.

این تفاوت میان مدل‌های تحلیلی تکاملی پویا و مدل اگزیستانسیال بلافصل و غیر وابسته به تاریخچه، چیزی بیش از گرایشی نظری ست: همان‌گونه که در فصل‌های بعد خواهم گفت، کاربردهای بسیار مهمی در اسلوب درمانگر دارد.

جهت‌گیری اگزیستانسیال: غریب ولی به طرز عجیبی آشنا

قسمت اعظم مطالب من درباره‌ی دلواپسی‌های غایی غریب به نظر می‌رسد، ولی به طرز عجیبی برای درمانگر بالینی آشناست. عجیب‌وغریب است زیرا رویکرد اگزیستانسیال به شیوه‌ای رمان گونه به قلب مباحث و دسته‌بندی مشاهدات بالینی می‌زند. به‌علاوه، بیشتر واژه‌ها متفاوت‌اند. حتی اگر از اصطلاحات تخصصی فیلسوفانه پرهیز کنم و برای توصیف مفاهیم اگزیستانسیال اصطلاحاتی عامیانه به کار برم، درمانگر بالینی این زبان را از لحاظ روان‌شناختی بیگانه می‌یابد. کدام واژه‌نامه‌ی روان‌درمانی را پیدا می‌کنید که حاوی اصطلاحاتی چون «انتخاب»، «مسئولیت»، «آزادی»، «تنهایی اگزیستانسیال»، «اخلاقیات»، «هدف در زندگی» و «اراده» ‌باشد؟ وقتی به جست‌وجوی این موضوعات پرداختم، کامپیوتر‌های کتابخانه‌های پزشکی به من پوزخند زدند.

قیمت و خرید روان درمانی اگزیستانسیال:

خرید کتاب روان درمانی اگزیستانسیال با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.