خانه / انواع کتاب / کتاب هنری / سینما و تئاتر / سه نمایشنامه از لورکا، عروسی خون، یرما، خانه‌ی برناردا آلبا

سه نمایشنامه از لورکا، عروسی خون، یرما، خانه‌ی برناردا آلبا


کد محصول: ۳۹۲۶

قیمت: ۲۸۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789643620097
  • فدریکو گارسیا لورکا
  • نشر چشمه

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب سه نمایشنامه از لورکا، عروسی خون، یرما، خانه‌ی برناردا آلبا:

این سه نمایش نامه در فاصله ی سال های 1933 تا 1936 و به طور متوالی نوشته شده اند. در بخشی از مقدمه ی کتاب می خوانیم: «اکثر قهرمانان درام لورکا، بار گران وزنی را به دوش می کشند. بار آیین و رسومی خانوادگی، بار سنن ستم گر و سخت گیر شرافتی که امروز دیگر به هیچ روی قابل درک و فهم نیست. مردها، بچه ها، مادران - که در همه حال، از دید لورکا قربانی شرایطند - بدین سنت گردن می نهند. به بیان دیگر: آنان با اطاعت و انقیاد خویش حتا به هنگامی که از آن جز درد و رنج حاصلی برنخواهند گرفت، سنت ها را جاودانی می کنند و از آن جا که مادران بدین سنن خانوادگی سر تسلیم فرود می آورند، مرگ یا قربانی شدن فرزندان خود را چون امری اجتناب ناپذیر می پذیرند.» فدریکو گارسیا لورکا (1936-1898)، شاعر و نویسنده ی اسپانیایی با شهرتی جهانی است. نمایشنامه «دوران نحس پروانه ها»، کتاب اشعار، ترانه ها، نمایش نامه «ماریانا پیندا»، چنین که گذشت این پنج سال، ترانه های کانته خوندو، نمایش نامه عروسی خون، یرما، خانه برنارد آلبا، شاعر در نیویورک، احساسات و پروانه، طلسم پروانه (نیرنگ پروانه)، قصیده کولی، زاری برای مرگ یک گاوباز و عروسکان خیمه شب بازی از آثار این هنرمند است.

درباره نویسنده کتاب سه نمایشنامه از لورکا، عروسی خون، یرما، خانه‌ی برناردا آلبا:

فدریکو خسوس گارسیا لورکا، زاده ی ۵ ژوئن ۱۸۹۸ و درگذشته ی ۱۹ آگوست ۱۹۳۶، شاعر و نویسنده اسپانیایی است. او همچنین نقاش، نوازنده ی پیانو و آهنگ ساز نیز بود.فدریکو به تاریخ ۵ ژوئن ۱۸۹۸ در دهکده ی Fonte Vacros در جلگه گرانادا، چند کیلومتری شمال شرقی شهر گرانادا زاده شد در خانوداه ای که پدر یک خرده مالک مرفه و مادر فردی متشخص و فرهیخته بود. نخستین سال های زندگی را در روستاهای غرناطه، پایتخت باستانی اسپانیا، شهر افسانه های کولیان و آوازهای کهنه گذراند.شاید از این روی و به خاطر بیماری فلج که تا ۴ سالگی با او بود و او را از بازی های کودکانه بازداشت، فدریکوی کودک به داستان ها و ترانه های کولی رغبت فراوانی پیدا می کند، آن چنان که زمزمه ی این آوازها را حتی پیش از سخن گفتن می آموزد. این فرهنگ شگرف اسپانیایی کولی است که در آینده در شعرش رنگ می گیرد. لورکا به دست مادر با موسیقی آشنا می شود و چنان در نواختن پیانو و گیتار پیشرفت می کند که آشنایانش او را از بزرگان آینده موسیقی اسپانیا می دانند، ولی درگذشت آموزگار پیانویش به سال ۱۹۱۶چنان تلخی عمیقی در او به جای می گذارد که دیگر موسیقی را پی نمی گیرد.هم زمان با فرارسیدن سن تحصیل لورکا، خانوداه به گرانادا نقل مکان می کند و او تا زمان راهیابی به دانشگاه از آموزش متناسب با طبقه اجتماعی اش برخوردار می شود. در همین سال هاست که فدریکو موسیقی را فرا می گیرد ولی هرگز تحصیل در دانشگاه را به پایان نمی رساند، چه در دانشگاه گرانادا و چه در مادرید. باری در همین سال هاست که لورکا در Residencia de Etudiante مادرید – جایی برای پرورش نیروهایی با افکار لیبرالی شعرش را بر سر زبان ها می اندازد و در همین دوره است که با نسل زرین فرهنگ اسپانیا آشنا می شود.پژوهش های لورکا، هرگز در چارچوب «فلسفه» و «حقوق» که به تحصیل آن ها در دانشگاه سرگرم بود، باقی نمی ماند. مطالعه ی آثار بزرگان جهان از نویسندگان جنبش ۹۸ چون ماچادو (Machado) و آسورین (و همینطور آثار شاعران معاصر اسپانیا چون روبن داریو (Roban Dario)، گرفته تا نمایشنامه های کلاسیک یونانی، از لورکا شاعری با دستان توانا و تفکری ژرف و گسترده می سازد.با توجه به اینکه لورکا عمدتا غیر سیاسی بوده است و در بین هردو طرف جنگ داخلی اسپانیا دوستانی داشته است، فرضیه هایی در مورد نقش حسادت همجنس گرایانه در مرگ لورکا وجود دارد. به هرحال، مرگ او در ۱۹ آگوست ۱۹۳۶، نزدیک گرانادا اتفاق افتاده است.

مشخصات کتاب سه نمایشنامه از لورکا، عروسی خون، یرما، خانه‌ی برناردا آلبا:

نشر چشمه

نویسنده:فدریکو گارسیا لورکا

مترجم:احمد شاملو

قطع رقعی

جلد شومیز

319 صفحه

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب سینما و تئاتر بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب با ارسال رایگان به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب سه نمایشنامه از لورکا , عروسی خون, یرما,خانه ی برناردا آلبا:

خرید کتاب هنری از جمله کتاب سه نمایشنامه با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.