خانه / انواع کتاب / کتاب هنری / سینما و تئاتر / پنج نمایشنامه

پنج نمایشنامه


کد محصول: ۱۲۸۴۴۳

قیمت: ۳۷۵,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786003763074
  • اسکار وایلد
  • نشر نگاه

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی و توضیحات کتاب پنج نمایشنامه از اسکار وایلد:

در باب ترجمه این کتاب در مقدمه می خوانیم:

مجموعه نمایش‌نامه‌های اسکاروایلد، شامل هفت نمایش‌نامه‌ی کامل : ورا، دوشس پادووا، بادبزن لیدی ویندرمیر، زن بی اهمیت، شوهر دلخواه، سالومه، اهمیت ارنست بودن و دو نمایش‌نامه ی ناقص زنی پوشیده در جواهر ، و تراژدی فلورانسی است.

برای پرهیز از حجیم شدن این مجموعه، دو نمایش‌نامه‌ی ورا و دوشس پادووا که از آثار سست و ناموفق وایلد هستند، همراه با دو نمایش‌نامه‌ی ناقص او از این مجموعه حذف شدند.

نمایش‌نامه‌های این مجموعه قدرت شگرف تخیل او را آشکار می‌کنند.. چهار نمایش‌نامه‌ی کمدی اجتماعیش: بادبزن لیدی ویندرمیر، زن بی اهمیت، شوهردلخواه، و اهمیت ارنست بودن، توفان‌وار لندن را تسخیر کردند و در جایگاه آثار برجسته‏ی ادبی زبان انگلیسی جای گرفتند.

در حالی که لذت خواندن هر یک از نمایش‏های این مجموعه کم تر از تماشای اجرای آن برروی صحنه نیست، سیرتکامل درام نویسی یک هنرمند بزرگ را در این مجموعه می‏توان بررسی و تعقیب کرد. دونمایش ورا، و دوشس پادووا، که به ترتیب نخستین و دومین کار دراماتیک اسکاروایلد محسوب می‏شوند به رغم داشتن زیبایی‏های کلامی و پردازش ناب ادبی، در میدان شخصیت پردازی و باور پذیر نمودن کسان داستان، با کاستی‏هایی روبه روهستند. این دو نمایش اجرای تئاتری داشتند ولی با موفقیت روبه‏ رو نشدند. اولی فقط یک هفته بر روی صحنه ماند، و دومی سه هفته؛ و دیگر کسی به سراغشان نرفت.

نمایش‏های کمدی وایلد به بیش‏ترین زبان‏های جهان ترجمه شده، و اجرای تئاتری داشته، بعدها دستمایه‏یی برای اقتباس‏های سینمایی و اوپرایی و تلویزیونی شده است. نمایش تک پرده‏ی سالومه را بیشتر اثری ملو درام به شمار می‏آورند و آن را مشمول تعریف تراژدی نمی‏شناسند. از این اثر نیز اقتباس‏های اوپرایی و سینمایی و تلویزیونی بسیار شده است. فخامت کلام این اثر، گاه بر فخامت کلام کتاب مقدس معروف به King James شانه می‏ساید. در ترجمه، تا حد توان کوشیده‏ام که این فخامت بازتاب داشته باشد.

 

درباره نویسنده کتاب پنج نمایشنامه:

اسکار فینگل ا. فلاهرتی ویلز وایلد که به نام هنری اسکار وایلد معروف است، زاده ی ۱۶ اکتبر ۱۸۵۴ و درگذشته ی ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰، شاعر، داستان نویس، نمایشنامه نویس و نویسنده ی ایرلندی داستان های کوتاه بود.اسکار وایلد در شهر دوبلین ایرلند متولد شد. پدرش سر ویلیام وایلد مردی فرهنگ دوست بود و به پیشه ی چشم پزشکی اشتغال داشت. او بعدها به مقام چشم پزشک مخصوص ملکه نیز نایل شد و یکی از عتیقه شناسان برجسته ی ایرلند بود. مادرش جین وایلد با نام مستعار اسپرانزا، شاعر سرشناس و مترجم آثار الکساندر دوما و لامارتین بود. این زوج صاحب دو فرزند پسر شدند. برادر اسکار نامش ویلیام وایلد بود که در ۱۸۵۳ به دنیا آمد و در سال ۱۸۹۹ در لندن درگذشت. اسکار وایلد تحصیلات ابتدایی را در دهکده ی اینسکیلن واقع در شمال ایرلند دنبال کرد و در دانشگاه های ترینیتی، مگدالن و آکسفورد به تحصیل پرداخت. وی در سال ۱۸۸۴ با خانم کنستانس لوید ازدواج کرد و به ترتیب در سال های ۱۸۸۵ و ۱۸۸۶ صاحب دو فرزند پسر شد. وایلد مجموعه داستان شاهزاده خوشبخت را برای دو پسرش نوشت.وی در سال ۱۸۹۵ طی دادگاهی متهم به همجنسگرایی و دو سال زندان شد. این مسئله در بدنامی و طرد شدن از جامعه و مرگ زودرس او دخیل بود. در سال ۲۰۱۴ مرلین هلند تنها نوه ی اسکار وایلد محاکمه ی او را در تئاتری بر اساس متن دستنویس مباحثات دادگاه روی صحنه برد.اسکار وایلد در سال ۱۹۰۰ در گمنامی در شهر پاریس دیده از جهان فروبست. امروزه همه کتاب هایش را می خوانند و از آن ها لذت می برند؛ ولی در زمان حیات وی این گونه نبود. مردم سده ی هشتصد و دهه ی هشتاد کتاب تصویر دوریان گری را پر از ایده های شیطانی می دانستند، ولی اسکار وایلد جایی نوشته بود: «کتاب ها محتوای خوب یا بد ندارند؛ آن ها یا خوب نوشته شده اند یا بد.» وی از بیماری مننژیت رنج می برد و نقل است که یکی از دردناک ترین مرگ های دنیا را داشته است. وی در بستر مرگ به جیمز ویسلر، نقاش کتاب تصویر دوریان گری می گوید: «تنها آرزویم این است که حرفم را می فهمیدند.» و ویسلر جوابی بس شگفت آور و هوشمندانه می دهد: «آن ها خواهند فهمید اسکار! آن ها خواهند فهمید.»

 

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب سینما و تئاتر بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

مشخصات کتاب پنج نمایشنامه:

قطع:رقعی

جلد:شومیز

انتشارات:نگاه

نویسنده:اسکار وایلد

مترجم:ابوالحسن تهامی

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب سینما و تئاتر بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب با ارسال رایگان به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب پنج نمایشنامه:

خرید کتاب هنری از جمله کتاب 5 نمایشنامه با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.