خانه / انواع کتاب / کتاب هنری / سینما و تئاتر / یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه

یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه


کد محصول: ۱۶۶۷۶۱

قیمت: ۸۲,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786226401012
  • مارتین مک دونا
  • نشر بیدگل

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب یک ماجرای خیلی خیلی سیاه:

کتاب یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه جدیدترین و تکان‌دهنده‌ترین نمایشنامه‌ی مارتین مک دونا است که ماجرای دو نویسنده‌ی بزرگ به نام‌های هانس کریستیان آندرسن و چارلز دیکنز را به تصویر می‌کشد؛ مردان شرور و بی‌رحمی که برای رسیدن به خواسته‌های شخصی و موفقیت دست به هر جنایتی می‌زنند.

یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه، نهمین نمایشنامۀ مارتین مک‌دونا، نخستین بار پاییزِ 2018 در لندن روی صحنه رفت و اجرایی بسیار موفق داشت. این بار، بر خلاف آثار قبلی نویسنده‌اش، شخصیت‌هایی واقعی قهرمانان نمایش‌اند، هانس کریستین اندرسن و چارلز دیکنز، با چهره‌هایی یکسر متفاوت از تصویر تاریخی جاافتاده‌شان، مردانی شریر و بی‌رحم که برای رسیدن به خواسته‌هایی شخصی و برای کسب موفقیت از هیچ کاری اِبا ندارند، حتی شکنجه و کشتن بی‌گناهانی که تنها جرمشان داشتن خلاقیتی بیشتر از این نویسنده‌های شهیر است. اما تاریخ همیشه به راهی نمی‌رود که نقش‌آفرینانش خواسته‌اند، حتی اگر مثل این نمایشنامۀ غریب مک‌دونا، کسانی از آینده به امروز بیایند تا تاریخ را آن‌جور که دلخواهشان است، دستکاری کنند.

درباره نویسنده کتاب یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه:

یکی از معروف‌ترین نویسندگانی که به نوشتن آثاری خشن و غم‌انگیز مشهور است، مارتین مک دونا (Martin McDonagh) نام دارد. او با مهارتی مثال‌زدنی شما را در نمایشنامه‌هایش وحشت‌زده می‌کند و حقایق دنیا را به وحشیانه‌ترین و دلخراش‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد.

مارتین مک دونا بعد از شکسپیر نخستین نویسنده‌ای است که چهار نمایش‌نامه‌اش را در یک زمان به روی پرده تئاتر برد، اما اصلی‌ترین دلیل شهرت او نمایشنامه‌های «غرب غم زده»، «ملکه‌ی زیبایی لی‌نین» و «جمجمه‌ای در کانه‌مارا» هستند که همه آن‌ها را به سه‌گانه‌ی لی‌نین می‌شناسند. از دیگر آثار او می‌توان به مرد بالشی و یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه اشاره کرد.

مک‌دونا در جایگاه کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس نیز آثار فاخری را خلق کرده است، به طوری که منتقدین بسیاری او را مورد توجه و تحسین خود قرار دادند.

بخشی از کتاب یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه:

در تاریکی، صداهای بریدن و اَرّه کردن و بعد از آن نور می‌آید روی هانس که دارد جعبه را دو سه سانتی‌متری کوچک‌تر می‌کند و هم‌زمان مارجوری، یا راوی، احتمالاً با بلندگویی، قصۀ تازۀ مارجوری را تعریف می‌کند.

مارجوری/ راوی: پسره تو زیرزمین یه کلیسایی تو تنسی بزرگ شد و خیلی هم با هفت‌تا برادر بزرگ‌ترش خوب کنار نمی‌اومد. اونها کتکش می‌زدن و مسخره‌ش می‌کردن بابت اینکه اون‌قدر زیاد عاشق حرف‌های متین مسیح بود، حرف‌هایی که از کف چوبی کلیسا گذر می‌کردن، قلب سرکش اون رو پُر می‌کردن از آرامش و عشق و چیزهای این‌جوری. ولی یه روزی پسره رفت و کار خودش رو کرد! همۀ حشره‌های کوچیک و موجودهای ریزه‌میزه‌ای رو که برادرهاش اون پایین به دام انداخته بودن آزاد کرد، همون‌طور که به ‌نظرش مسیح آزادشون می‌کرد، اگه اون‌ پایین زندگی می‌کرد و به فکر حشره‌ها بود. ولی برادرهاش که ماجرا رو فهمیدن، اُه پسر، دیگه صبرشون سر اومد! این شد که گرفتنش و هشت‌تا پای کوچولوش رو میخ کردن به یه تخته‌چوب و همون‌جور گذاشتنش تا بمیره. اون‌ هم همون‌جا مُرد...

مارجوری عروسک عنکبوت را از پشت‌سرش برمی‌دارد و جوری می‌گرداندش انگار دارد آرام بال می‌زند.

ولی روحش نمُرد. روحش رفت بالا، رفت بالا از تارهای عنکبوت‌ها گذشت، از کف چوبی کلیسا گذشت، از کشیش‌ها و عبادت‌کننده‌ها گذشت. کلی راه رفت تا واقعاً رسید به بهشت. ولی آقایی که دم دروازه‌های اونجا بود گفت عنکبوت‌ها رو راه نمی‌دن تو بهشت، چون «بچه‌های کوچیک رو می‌ترسونن» و پسره هم شناور تو آسمون برگشت پایین. الان هم دیگه نمی‌دونه کجاس. نمی‌دونه کجاس. فقط می‌دونه هرجا هست خیلی خیلی خیلی خیلی سیاهه.

 

هانس کار ساختن جعبۀ کوچک‌تر را تمام کرده. مارجوری برمی‌گردد رو می‌کند به جعبه، شانه‌هایش افتاده.

هانس: چی بود اونی که قبلاً گفتم؟

مارجوری: سرخوش؟

هانس: دیگه داریم به یه جایی می‌رسیم.

هانس آرام با انگشت شستش به مارجوری اشاره می‌کند که برود داخل جعبه. مارجوری عروسک عنکبوت را نشان می‌دهد.

مارجوری: می‌شه این رو نگه دارم؟

هانس: دلم می‌خواد بگم نه... بنابراین می‌گم نه.

هانس عروسک را از مارجوری می‌گیرد. مارجوری می‌رود داخل جعبه.

 

نکوداشت های کتاب یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه:

خطرناک، عجیب و بامزه. (Amazon)
اثری فوق‌العاده مبتکرانه. (The Guardian)

مشخصات کتاب یک ماجرای خیلی خیلی خیلی ساده:

نویسنده:مارتین مک دونا

مترجم:بهرنگ رجبی

نشر:بیدگل

موضوع:نمایشنامه

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب سینما و تئاتر بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب با ارسال رایگان به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه:

خرید کتاب هنری از جمله کتاب یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.