خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب تاریخ و سیاست / تاریخ ایران کمبریج (20 جلدی)

تاریخ ایران کمبریج (۲۰ جلدی)



قیمت: ۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789651391040
  • پیتر اوری-گاوین هامبلی- چارلز ملویل
  • مهتاب

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب تاریخ ایران کمبریج (20 جلدی) :

کتاب تاریخ ایران کمبریج مجموعه ای در رابطه با تاریخ و جغرافیای سرزمین ایران است که توسط دانشگاه کمبریج منتشر شده است. این مجموعه ۲۰ جلدی ترجمه عنوان اصلی The Cambridge History of Iran است که بین سال های ۱۹۶۸ الی ۱۹۸۹ منتشر شد. تاریخ ایران کمبریج انتشارات مهتاب ، افزون بر بررسی تاریخ سیاسی ایران، به هنرهای ایرانی و تاثیر آنها بر تمدن جهان می پردازد.

تاریخ ایران کمبریج یک اثر کامل است و از جغرافیای طبیعی تا جغرافیای سیاسی و همین طور تا تاریخ سیاسی و اجتماعی را یکجا به نمایش می گذارد، کاری که به طور قطع اراده ای قوی را می طلبیده است. شاید هر زمانی چنین اراده ای در کار نباشد، که کارهای بزرگ نیازمند اراده های بزرگند.

 

توضیحات راجع به کتاب تاریخ ایران کمبریج (20 جلدی) :

تاریخ ایران کمبریج طرح تالیف این کتاب برای اولین بار توسط رییس دانشگاه کمبریج «آرتور آربری» و «قدس نخعی»، سفیر ایران در انگلستان در سال 1338 (1959 میلادی) ارایه شد. انتشارات دانشگاه «کمبریج» هم چاپ این اثر را بر عهده گرفت. در سال 1961 آربری برای تشکیل هیات ویراستاری از ویراستاران‌ نامداری مثل «سر هارولد بیلی»، «آن لمتون»، «روبن لوی»، «رابرت زینر»، «بازیل گری» ، «پیتر ایوری»، «عیسی صدیق»، «سیدحسن تقی‌زاده»، «لارنس لاکهارت»، «جان اندرو بویل»، «سر ماکس مالوان»، «کلیفورد ادموند باسورث»، «ایلیاگرشویچ»، «هیوبرت دارک»، «ویلیام فیشر» به همراه «محمود صناعی» که رابط رسمی این هیات با مراکز علمی ایران بود، در جریان یک گردهمایی، دعوت به عمل آورد. این کتاب علاوه براین‌که به اوضاع تاریخ سیاسی ایران پرداخته، به تاثیری که تمدن و هنر ایرانی روی سایر تمدن‌های جهان گذاشته هم تاکید دارد. هم‌چنین این مجموعه کتاب تاریخی به موازات ‌بررسی اوضاع جغرافیایی و بوم شناسی، توجه ویژه‌ای به جنبه‌های مذهبی، فلسفی، اقتصادی، علمی و هنری هم دارد. به دلیل اهمیت این کتاب پژوهش‌گران و شرق‌شناسان متعددی به نقد و بررسی آن پرداخته‌اند و مقالات و بررسی‌های خود را به صورت مستقل در مجلات به چاپ رسانده‌اند. جلد نخست این کتاب در دو قسمت، به بررسی اوضاع سرزمین ایران و مردمان آن می‌پردازد. جلد دوم این کتاب هم در دو قسمت، دوره‌های تاریخی «ماد» و «هخامنشی» را مورد بررسی قرار داده است. جلد سوم که متشکل از پنج قسمت است، به دوره‌های تاریخی چون «سلوکیان»، «اشکانیان»، «ساسانیان» و مباحثی مثل ادیان و اقوام، جشن‌ها، باورها و تاریخ ملی ایران پرداخته است. جلد چهارم هم به بررسی ادواری مانند «طاهریان»، «صفاریان»، «سامانیان»، «غزنویان» و «بوئیان» می‌پردازد. جلد پنجم که خود متشکل از چهار قسمت است، به تحقیق در دوره‌های «سلجوقی»، «مغولان»، «اسماعیلیان» و بررسی مذهب، فرق و هنرهای ایران می‌پردازد. جلد ششم هم که سه قسمت دارد، به بررسی در دوره‌های «تیموری» و «صفوی» پرداخته است. جلد هفتم که متشکل از سه قسمت است، به بررسی اوضاع ایران از زمان «نادرشاه» تا دوره‌ی «زندیه» و دوره‌ی «قاجاریه» و «پهلوی» می‌پردازد. ترجمه‌ی این کتاب توسط دکتر «تیمور قادری» انجام شده است.

عناوین کتابهای ایران کمبریج به ترتیب :

  • جلد اول : سرزمین ایران نوشته ویلیام بین فیشر (۵۱۰ صفحه)
  • جلد دوم : مردم ایران نوشته ویلیام بین فیشر (۴۸۰ صفحه)
  • جلد سوم : دوره های ماد و هخامنشی نوشته ایلیا گرشویچ (۶۴۰ صفحه)
  • جلد چهارم : قسمت دوم دوره های ماد و هخامنشی نوشته ایلیا گرشویچ (۵۵۰ صفحه)
  • جلد پنجم : سلوکیان با ویراستاری احسان یارشاطر (۲۵۲ صفحه)
  • جلد ششم : اشکانیان با ویراستاری احسان یارشاطر (۳۱۶ صفحه)
  • جلد هفتم : ساسانیان با ویراستاری احسان یارشاطر (۳۹۰ صفحه)
  • جلد هشتم : ادیان و اقوام (زردشتی، مانوی، مزدکی، مسیحی، یهودی، بودایی) نوشته جان اندرو بویل (۴۸۸ صفحه)
  • جلد نهم : جشنها، باورها و تاریخ ملی ایران (۲۸۰ صفحه)
  • جلد دهم : طاهریان و صفاریان – سامانیان – غزنویان – آل بویه (۴۸۴ صفحه)
  • جلد یازدهم : دور مغول نوشته جان اندرو بویل (۲۶۶ صفحه)
  • جلد دوازدهم : از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان (۷۵۲ صفحه)
  • جلد سیزدهم : اسماعیلیان نوشته  نوشته جان اندرو بویل (۳۱۲ صفحه)
  • جلد چهاردهم : مذاهب و فرق نوشته ریچارد نلسون فرای (۳۹۰ صفحه)
  • جلد پانزدهم : دوره تیموری نوشته لارنس لاکهارت و پیتر جکسون (۴۰۲ صفحه)
  • جلد شانزدهم : دوره صفوی نوشته لارنس لاکهارت و پیتر جکسون (۴۸۲ صفحه)
  • جلد هفدهم : قسمت دوم دوره صفوی (۵۶۲ صفحه)
  • جلد هجدهم : از نادرشاه تا زندیه ویراسته پیتر اوری، گاوین هامبلی و چارلز ملویل (۳۴۶ صفحه)
  • جلد نوزدهم : قاجاریه ویراسته پیتر اوری، گاوین هامبلی و چارلز ملویل (۶۰۰ صفحه)
  • جلد بیستم : دوره پهلوی (۳۲۲ صفحه)

برشی از کتاب تاریخ ایران کمبریج (20 جلدی) :

حكومت اشكاني، كه در اواسط قرن سوم قبل از ميلاد، در كنار حكومت‌هاي سلوكي و بلخي، سر برآورد؛ و در اصل به قيمت از دست رفتن حاكميت سلوكيان، به پيش رفت؛ يك تولد دوباره از آگاهي ديني ايراني را در مناسبات قومي، زباني، فرهنگي و ملي با خود به همراه آورد، يا آن را برانگيخت. در خلال اين فرآيند، نه تنها سنن كهن‌تر زردشتي مورد پذيرش دوباره قرار گرفت، بلكه روابط اديان بومي با اديان بيگانه، وارد مرحله‌ي جديدي شد. اين اديان بعد از يهوديت، اكنون با مسيحيت نيز كنار آمده بودند، كه مشخصه‌ي آن هم اشكال غير كلدانياين دين بود و حال آنكه در شرق، نيز با بودايي‌گري تصادم پيدا كردند. مهم‌تر طريقي بود كه به واسطه‌ي آن، تمايزات كيفي، آن هم در گسترده‌اي كلي از آسياي صغير/ سوريه تا آسياي ميانه، ميان اشكال ديني دوره اشكاني و شالوده‌هاي‌شان، هم ايران و هم يوناني، ترسيم شده است.

يك دينداري «والاتر» و تقريباً اشرافي نيز در تقابل با دين عامه (مردم) سر برآورد؛ ديني كه به لحاظ زباني و قومي ايراني بود و هواداران را از اقوام دشت، جذب مي‌كرد؛ همچنين بود از صورت يوناني- ايراني دين عامه (مردم) كه در مناطقي با تمدني پيشرفته، سرزنده بود. محتمل به نظر مي‌رسد كه در اينجا عوامل تعيين‌كننده اجتماعي را يك‌بار ديگر، آن هم در اواخر اين دوره، بتوان در گنوسي‌گري‌ها و آئين‌هاي رمز آلود گوناگون، باز شناخت؛ آئين‌هايي كه اين دين را به گونه‌اي مي‌شناسانند كه مشكل بتوان عناصر خاص ايراني را در آن بازيافت؛ كه اين خود در مورد اول (يعني آئين‌هاي گنوسي) به جهت دگرگوني اسطوره‌ها، مفاهيم روحاني و كلام ديني با خاستگاهي مصري، سامي، يهودي و مسيحي است؛ و در مورد دوم (يعني آئين‌هاي رمزآلود) از آن جهت است كه اين آئين‌هاي راز ورزانه، مناسك و آداب‌هاي مربوط به آسياي صغير كهن را دوباره تفسير مي‌كشند.

در دوره‌ي ساساني، گرايشات متناقض و به طرق گوناگون مرتبط در دوره‌ي پيشين، نهايتاً زماني سر و سامان يافتند كه يك دين مستحكم حكومتي، با بهديني‌اش، استقرار يافت. در وراي اين دين، آسان‌تر مي‌شود اصول و فرق ديني كه زردشتي‌گري با آن‌ها مخالفت مي‌ورزيد؛ بازشناخت. آنچه را كه در صورت كامل مربوط به دوره‌ي پيشين بروز و ظهور مي‌يابد؛ مي‌شود در يك شكل ناقص و بهم ريخته در زردشتي‌گري- كه تا حدي به واسطه‌ي اين عناصر شكل گرفت- پيدا نمود. و حال آنكه درست آن است كه اين فرآيندهاي بنيادي را كه در دوران سلوكي در كار بودند، به عنوان فرآيندهاي غير متعارف و آن دسته از فرآيندهاي جاري در دوره‌ي اشكاني را به عنوان رقابتي تفسير و تعبير نماييم، ناسازگاري كه در دوره‌ي ساساني جايگزين شد و خود در اصل نتيجه‌ي يك خصيصه‌ي رواني از آب درآمد.

 

مشخصات کلی کتاب تاریخ ایران کمبریج (20جلدی) :

نویسنده :پیتر اوری-گاوین هامبلی- چارلز ملویل

انتشارات :مهتاب 

قطع :رقعی 

نوع جلد : گالینگور 

تعدادصفحه : 8872 

موضوع: تاریخ ایران 

قیمت و خرید کتاب تاریخ ایران کمبریچ (20 جلدی) :

خرید کتاب تاریخ ایران کمبریچ (20 جلدی) با قیمت مناسب وارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک روزه در فروشگاه اینترنتی بوک دوک انجام میشود.