خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / جامعه شناسی وعلوم اجتماعی / اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع انسانی

اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع انسانی



قیمت: ۵۲۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789648223361
  • جرد دایموند
  • بازتاب‌نگار

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب اسلحه میکروب و فولاد:

اسلحه، میکروب و فولاد سومین و شناخته شده‌ترین کتاب جرد دایموند است که سبب شد او در سال 98 میلادی برنده جایزه پولیتزر آثار علمی شود. کتابی که در آن دایموند به عنوان یک استاد جغرافیا و فیزیولوژیست درصدد است تا جواب سوال مهمی را بدهد، آن‌که چرا در منطقه اوراسیا، تکنولوژی و تمدن سریعتر از بقیه نقاط جهان پیشرفت کرده است ومردمان این منطقه در طول تاریخ بر مردمان دیگر مناطق جهان سلطه داشته‌اند.

درباره کتاب اسلحه میکروب و فولاد:سرنوشت جوامع انسانی:

 جرد دایموند با سود بردن از شواهد متعدد در علوم باستان‌شناسی، ژنتیک، زبانشناسی و مطالعات موردی مختلف تاریخی دلیلی ساده می‌آورد و آن را در تفاوت با خصوصیات محیط زیستی جغرافیایی می‌داند. او معتقد است نه نژاد و نه فرهنگ دلیل این تفاوت‌ها نیست، جغرافیا، سرسبزی، تنوع زیستی، مزیتی ذاتی به نژادهای مختلط اروپایی و آسیایی نسبت به جوامع دیگر داده است. جوامعی که از نظر تولید غذا، بهتر از سایرین عمل کردند، توانستند از مرحله‌ی اجتماع‌های «شکارچی_گردآورنده» بگذرند و پس از آن، نوشتن، فناوری، دولت، دین و البته میکروب‌ها و سلاح‌های جنگی قدرتمند را به وجود آوردند. این جوامع، در دریا و خشکی به ماجراجویی پرداختند تا فرهنگ‌های توسعه نیافته را تحت سلطه‌ی خود درآورند.

در واقع هرجا که امکان رشد و گسترش از سه شیوه «اسلحه»(قدرت نظامی حکومت نوین)،«میکروب» و «فولاد»(روندهای تولید مبتنی بر علم)، فراهم بود امکان رشد فراهم شد و جوامع کم بهره دیگر را نابود کرد. کتاب در چهار بخش و نوزده فصل است که شاید ساده‌ترین بخش آن فصل آخر و سخن نویسنده باشد که در واقع جمع بندی بخش‌های 1ـ از عدن تا کارخامارکا, 2ـ پیدایش و گسترش تولید خوراک, 3ـ از غذا تا اسلحه, میکروب و فولاد و 4ـ دور دنیا  است.  نویسنده به یک معنا جبر جغرافیایی را مطرح کرده است و درعین‌حال روند شکل‌گیری تمدن جهان را ترسیم کرده است و البته مستندی تلویزیونی نیز بر مبنای آن در سال 2005ساخته شده است.  

برشی از کتاب اسلحه میکروب و فولاد:سرنوشت جوامع انسانی:

اسلحه و فولاد و نقش آن برای ما روشن است اما میکروب چطور؟! این چیزی بود که برای من تازگی داشت. در ابتدا باید مختصری در مورد نحوه پیروز شدن اسپانیایی‌ها بر بومیان آمریکای مرکزی و جنوبی بدانیم و اینکه چگونه سپاه اسپانیایی‌ها با کمتر از دویست نفر بر سپاه هشتادهزارنفری اینکاها غلبه کرد. هرچقدر هم اسلحه گرم (حواستان هست که آن اسلحه‌های سرپر چند تیر در دقیقه می‌توانست شلیک کند!؟) و شمشیر فولادی و قدرت سواره‌نظام دارای اهمیت باشد باز هم اختلاف این دو عدد خیلی بالاست! گروهی از محققین انگشت بر روی یک باور عمومی در آن زمان گذاشته‌اند که اینکاها معتقد شده بودند که اسپانیایی‌ها خدایان یا فرستادگان خدایان هستند و اساساً وارد اقدام متقابل نشده‌اند. اما چرا این باور به وجود آمده است؟! نکته‌ای که برای من تازگی داشت نقش میکروب بود! هم در شکست و هم در ایجاد آن باور! اینکه قبل از این رویارویی نظامی و در مراودات قبلی بیماری آبله در میان بومیان شیوع پیدا می‌کند و تا نود درصد مردم این جوامع توسط این بیماری تارومار می‌شوند. بیماری مرموزی که بومیان را از پا درمی‌آورد اما کاری به کار بیگانگان اسپانیایی ندارد. این اتفاق در آمریکای شمالی هم رخ داده است. تا همینجای اهمیت میکروب را داشته باشید تا در ادامه دوباره به آن برسیم.

مشخصات کتاب اسلحه میکروب و فولاد:سرنوشت جوامع انسانی:

نویسنده:جرد دایموند

انتشارات:بازتاب نگار

موضوع:جامعه شناسی علوم اجتماعی

قطع:رقعی

نوع جلد:شومیز

تعداد صفحه:584

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب جامعه شناسی و علوم اجتماعی بر روی لینک نارنجی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب با ارسال رایگان به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب اسلحه، میکروب و فولاد:

خرید کتاب عمومی از جمله کتاب اسلحه، میکروب و فولاد با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.