خانه / انواع کتاب / بازی فکری و ساختنی / بازی فکری و آموزشی / هوپا شاهراه

هوپا شاهراه



قیمت: ۸۲۳,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • نشر هوپا

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی بازی شاهراه:

شاهراه، ساخته مجموعه هوپا، یکی از جدیدترین و تازه‌ترین بازی‌های رومیزی ایرانی است که در این شرایط سخت و دشوار هم از لحاظ اقتصادی و هم دردسرهای مربوط به کرونا، راهش را به بازار و فروشگاه‌های سرار کشور باز کرده است. شاهراه اقتباسی مستقیم از ‌Ticket to Ride، یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین بردگیم‌های خارجی به حساب می‌آید اما اشتباه نکنید، شاهراه کاملا هویتی ایرانی و داخلی دارد و هر کاربری به سادگی با آن ارتباط برقرار می‌کند.

سال ۱۳۴۰ است و بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، ایران هم مثل هر کشوری دیگری تصمیم دارد تا مسیر سازندگی را دوباره از سر بگیرد. شما و حریفانتان در بازی قرار است نقش مهمی در این ماموریت بزرگ داشته باشید چرا که شماها رییس‌های چندین شرکت اتوبوسرانی هستید و می‌خواهید شهرهای مختلف ایران را به یکدیگر و حتی شهرهای همسایه متصل کنید. مشابه سناریویی که در Ticket to Ride با کشیدن خطوط قطار تکرار می‌شود.

بازی یک نقشه بسیار بزرگ و با جزییات دارد که با تدبیر درست سازنده‌ها به راحتی جمع می‌شود تا جعبه تقریبا متوسط شاهراه را بیش از این بزرگ‌تر نکند. این نقشه شامل شهرهای مهمی از کشورمان چون تهران، شیراز، بلندر لنگه، اصفهان و چند شهر مهم همسایه چون کابل و مدینه می شود. دور تا دور این نقشه نیز مشابه نمونه خارحی امتیازبندی شده تا در محاسبه امتیاز هر بازیکن نیازی به کاغذ و خودکار نداشته باشید. به غیر از نقشه، جعبه بازی شامل اجزای زیر می‌شود:

  • ۱۱۰ کارت اتوبوس
  • ۳۰ کارت بلیت
  • ۲۴۰ اتوبوس به پنج رنگ مختلف
  • ۵ عدد مهره
  • دفترچه راهنما

شاهراه از آن بازی‌های رومیزی به حساب می‌آید که در عین سادگی ممکن است آشنا شدن با مفاهیمش برای مخاطبین ناآشنا به این حوزه سخت باشد. اما دفترچه راهنمای کامل بازی فرآیند آموزش را بسیار ساده می‌کند چرا که این دفترچه با زبانی ساده و با مثال و تصاویر مناسب تمامی بخش‌های بازی را به طور کامل آموزش می‌دهد تا خواندن یک باره آن از اول تا انتها کافی باشد.

نحوه شروع و پایان بازی

شاهراه یک بازی ۲ تا ۵ نفره است که بر خلاف بسیاری از بازی‌های رومیزی دیگر، حتی حالت ۲ نفره آن نیز واقعا سرگرم کننده و هیجان‌انگیز به شمار می‌رود. هر بازیکن یکی از بین ۵ مهره موجود یکی را انتخاب کرده و ۴۵ اتوبوس کنارش را هم بر می‌دارد. خوشبختانه از هر رنگ، سه اتوبوس یدکی هم در جعبه بازی قرار داده شده که دیگر حداقل نگران گم شدن یکی دو تا از آن‌ها نباشید. هر بازیکن ۴ کارت اتوبوس و ۳ کارت بلیت بر می‌دارد. ۵ تا از کارت‌های اتوبوس روی زمین رو می‌شود و باقی کارت‌های در کنارش قرار می‌گیرند

هر بازیکن در نوبتش یکی از این ۳ کار را باید انجام دهد: ۱- دو کارت اتوبوس از روی پنج کارت رو شده یا دسته کارت‌ها بردارد ۲- سه کارت بلیت برداشته و حداقل یکی از آن‌ها را نگه دارد ۳- دو شهر را با کمک اتوبوس‌هایش به همدیگر متصل کند.

بین هر شهر مسیری با طول و رنگ مشخص کشیده شده، برای مثال فاصله بین دو شهر سه خانه و به رنگ آبی است. بنابراین برای متصل کردن این دو شهر به یکدیگر باید ۳ کارت اتوبوس آبی رنگ جمع کنید سه اتوبوس خودتان (هر رنگی باشد) را روی خانه‌ها قرار دهید. بازی به ازای هر مسیری که می‌کشید، امتیازی برایتان در نظر می‌گیرد. همچنین اگر بتوانید شهرهای مشخص شده روی بلیت‌هایتان را هم به یکدیگر متصل کنید، امتیاز آن‌ها را در انتهای بازی دریافت خواهید کرد. البته بلیت‌های بازی حکم یک شمشیر دو لبه را دارند، چرا که اگر در انتهای بازی بلیتی در دستتان باشد که دو شهر روی آن توسط شما به یکدیگر راه پیدا نکرده باشند، امتیاز آن از مجموع امتیازتان کسر می‌شود.

بازی زمانی به پایان می‌رسد که یکی از بازیکنان صفر، یک یا دو اتوبوس بیشتر نداشته باشد. اما همانطور که مشاهده کردید، برای پیروزی در شاهراه باید استراتژی کامل و فکر شده‌ای داشته باشید. در این مسیر همچنین باید تلاش کنید تا از نقشه‌ها و استراتژی بازیکنان دیگر نیز سر در بیاورید.

جمع‌بندی

شاهراه یک مثال موفق دیگر از بازی‌های رومیزی داخلی است که از یک عنوان خارجی اقتباس شده‌اند اما تنها یک تقلید و کپی صرف نیستند. بازی با داستان خاص، طراحی هنری و المان‌های ایرانی مخصوصش احتمالا حتی کارش در جذب مخاطبین داخلی از Ticket to Ride هم ساده‌تر است. همچنین بازی با وجود قیمت مناسبش، کیفیت خوبی در تمامی اجزایش دارد و خیالتان را از ماندگاری در طولانی مدت راحت می‌کند.

قیمت و خرید اینترنتی بازی شاهراه:

خرید آنلاین بازی شاهراه با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر ایران از فروشگاه اینترنتی بوک دوک انجام میشود.