خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب فلسفه و عرفان / نظریه در حاشیه

نظریه در حاشیه


کد محصول: ۱۳۳۰۵۹

قیمت: ۱۶,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786229942628
  • -
  • نشر بان

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب نظریه در حاشیه:

اندیشه‌ی اسپیواک مرز میان مارکسیسم، فمینیسم و واسازی را درمی‌نوردد و با ترکیب و به‌نوعی در تقابل قراردادن آن‌ها، سبک منحصر به‌فرد خود را در نقد ادبی ایجاد می‌کند. برای اسپیواک نقد و تفسیر ادبی از آن‌رو مهم است که پتانسیلی برای تصور بدیلی درمقابل عقلانی‌سازی اقتصادی جهان ارائه می‌دهد. متون انتخاب شده برای این کتاب نیز در پی دست‌یافتن به چنین بدیلی هستند. ویژگی بارز هر دو متن، درگیری با متون ادبی مربوط به دوران اوج‌گیری استعمار بریتانیای کبیر و بازنویسی آن‌ها از سوی نویسندگان پسااستعماری در قرن بیستم است. دو مقاله‌ی انتخاب شده، هر دو هم به‌صورت مستقل و هم با ویرایشی مجدد در کتاب نقد عقل پسااستعماری آمده است. این برگردان‌ها از روی نسخه‌ی مستقل انجام شده‌اند. دلیل انتخاب این دو متن، جدا از اهمیت آن‌ها در پروژه‌ی فکری اسپیواک، انضمامی‌بودن آن‌هاست.

دو مقاله از گایاتری چاکراورتی اسپیواک درباره نسبت ادبیات با امپریالیسم و استعمار به همراه گفت‌وگویی با او. اسپیواک در دو مقاله‌ای که از او در کتاب نظریه در حاشیه گردآوری و ترجمه شده به بحث درباره بازتولید گفتمان استعماری و امپریالیستی در متون ادبی‌ای می‌پردازد که در دوره اوج حرکتهای استعماری در بریتانیا پدید آمدند؛ او همچنین متون ادبی دیگری را مورد بررسی قرار می‌دهد که در دوره‌های بعد نوشته شدند و به نوعی بازنویسی آن متون قدیمی‌ترند.
اسپیواک در مقاله نخست کتاب رمان جین ایر شارلوت برونته را به عنوان نمونه‌ای از بازتولید گفتمان استعماری در ادبیات مبنای بحث خود قرار می‌دهد. اسپیواک چنانکه خود توضیح داده است در این مقاله «با خواندن کتاب جین ایر، که بدل به نوعی متن آیینی فمینیستی شده، کارکرد به جهان در آوردن آن‌چه امروزه جهان سوم نامیده می‌شود را بررسی» می‌کند و «حیطه و درک رمان را ترسیم و محرک‌های ساختاری‌اش را مشخص» می‌کند و نیز رمان دریای پهناور سارگاسو را «همچون بازنویسی جین ایر، و فرانکنشتاین را همچون نوعی تحلیل – یا حتی واسازی – به جهان در آوردن آثاری مانند جین ایر» بررسی می‌کند.
اسپیواک معتقد است در نقد فمینیستی در غرب اصول کلی امپریالیسم در حال بازتولید شدن هستند.
نظریه در حاشیه همچنین شامل گفت‌وگویی با اسپیواک است که در کنار دو مقاله گردآوری و ترجمه شده در این کتاب مخاطب را با اندیشه‌های اسپیواک آشناتر می‌کند.

مشخصات کتاب نظریه در حاشیه:

قطع رقعی

جلد شومیز

120 صفحه

نشر بان

نویسنده:گایاتری چاکراورتی اسپیواک

مترجم:پیمان خان محمدی

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب فلسفه و عرفان بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب آنلاین به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب نظریه در حاشیه:

خرید کتاب عمومی از جمله کتاب نظریه در حاشیه با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.