خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب تاریخ و سیاست / تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام

تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام



قیمت: ۶۹۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789644310768
  • باربارا تاکمن
  • نشر کارنامه

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام:

باربارا تاکمن، در کتاب تاریخ بی ‌خردی به موضوعی به قدمت تاریخ بشر می‌پردازد و مثال‌های فراوانی از بی‌خردی‌های حکمرانان جهان می‌آورد. او از مثال‌های خود نتیجه می‌گیرد که بی‌خردی زاده قدرت است و هرچه قدرت افزایش یابد، مسئولیت پذیری در قبال آن بیش‌ازپیش رنگ می‌بازد.

درباره کتاب تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام:

کتاب تاریخ بی خردی درباره یکی از تناقض‌های بزرگ تاریخ بشر است: حکومت‌هایی که برخلاف منافع خود اقدام می‌کنند. تاکمن چهار نقطه‌عطف تاریخی را که بی‌خردی حاکمان در آنها نقشی اساسی داشت، تشریح می‌کند: ۱. در جنگ تروا، اسب چوبی یونانیان را به داخل شهر آوردند و پیروزی را به شکست تبدیل کردند؛ ۲. پاپ‌های دوران رنسانس به کشمکش‌های میان دو مذهب کاتولیک و پروتستان دامن‌ زدند؛ ۳. سیاست‌های انگلستان درباره مستعمرات آمریکا، در دوران جورج سوم، به جدایی آنها منجر شد؛ ۴. جنگ ایالات متحده آمریکا در ویتنام بیست سال طول کشید و رؤسای جمهور آمریکا بارها و بارها در این جنگ اشتباه کردند.

اما اشتباه نکنید، این کتاب قرار نیست یک فهرست از ناکامی‌ها را پیش روی شما قرار دهد و نشسته خارج از گود، ادعا کند اگر فلان فرمانروا یا سیاستمدار چنین و چنان می‌کرد، علاقلانه‌تر بود! تاکمن سال‌ها ریاست انجمن مورخان آمریکا و همچنین فرهنگستان هنر و ادبیات آمریکا را بر عهده داشته و با چنین سابقه‌ای هرگز چنین سطحی و اکنون‌زده (پرزنتیستی) به وقایع نگاه نمی‌کند. اکنون‌زدگی (یا پرزنتیسم) که در فلسفه و تاریخ رویکردی مذموم است، به قضاوت وقایع یا اندیشه‌ها خارج از قالب زمانی و مکانی شکل‌گیری آن‌ها می‌پردازد و همه‌چیز را با معیارهای امروز می‌سنجد. واضح است که چنین قضاوتی منصفانه نیست و تاکمن هم چنین نمی‌کند.

کتاب تاریخ بی‌خردی در نهایت به یک امر بدیهی می‌پردازد: هیچ انسانی دور از خطا نیست و آنچه او را به کام شکست می‌کشد، اتفاقا توهم بی‌خطایی و مطلق بودن قدرت و اختیارش است. به این توهم، تاکمن عنوان «خشک‌مغزی» و در فصل پایانی کتاب، «عقل‌ستیزی» را اطلاق کرده است. نمونه‌ی اولی که برای اثبات این موضوع در کتاب طرح شده، مثال خوبی برای درک چنین توهمی است. 

برشی از کتاب تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام:

اگر کاردینال‌ها شایستگی می‌داشتند، پاپ‌های شایسته‌تر انتخاب می‌کردند؛ ولی همه سروته یک کرباس بودند. هر شش پاپ در این شصت سال از میان همان کاردینال‌ها برخاستند، از میان اعضای مجمع مقدس انتخاب شدند و به‌نوبت کاردینال‌هایی همرنگ خود برگماشتند. بی‌خردی بومی گردید، به‌شکل کشمکش‌های کوته‌بینانه بر سر قدرت و غفلت کژاندیشانه از نیازهای واقعی کلیسا درآمد و همچنین مشعلی از پاپی به پاپ دیگر سپرده شد.

مشخصات کتاب تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام:

نویسنده:باربارا تاکمن

انتشارات:کارنامه

موضوع:تاریخ جهان

قطع:رقعی

نوع جلد:گالینگور

تعداد صفحه:678

قیمت و خرید کتاب تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام:

خرید آنلاین کتاب تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک روزه در فروشگاه بوک دوک انجام می شود.