خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب شعر و ادبیات / مثل خون در رگ های من (نامه های احمد شاملو به آیدا)

مثل خون در رگ های من (نامه های احمد شاملو به آیدا)


کد محصول: ۳۵۸۴۹

قیمت: ۲۸۰,۰۰۰ ۲۳۸,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786002294715
  • احمد شاملو - آیدا سرکیسیان
  • نشر چشمه

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب مثل خون در رگ های من :

مثل خون در رگ های من را ورقی که بزنیم به فهرستی می‌رسیم که بیست نامه را نشان می‌دهد، هر نامه اسم و تاریخ خود را دارد. اسم نامه‌ها جذاب و هیجان‌انگیز است و ما را به پیش‌ روی در کتاب، می‌کشاند.

نام‌هایی مثل: آیدا، امید و شیشه‌ی عمرم.. آیدا، تپش‌های قلبم؛ آیدای خوب من؛ شک نداشته باش؛ آیدا، خدا و مذهب من و...

آیدا سرکیسیان بعد از گذشت پانزده سال از مرگ شاملو، اجازۀ چاپ و انتشار این نامه‌ها را داد و کتاب مثل خون در رگ های من؛ نامه‌های شاملو به آیدا، جذاب و روح‌ نواز شکل گرفت. شیرینی واژه‌های شاملو و هنرش در ایجاد کلام در کتاب کتاب مثل خون در رگهای من، خواننده را جذب و جادو می‌کند و حتی برای لحظه‌ا‌ی نمی‌توانید کتاب مثل خون در رگهای من را زمین بگذارید. فضاسازی  مثل خون در رگ های من ، افکار، احساسات، درون، ذهن و قلب شاملو را نشان می‌دهد و البته شاملو در نامه های شاملو به آیدا، از بعضی مسائل سیاسی و ادبی روز نیز، کمی می‌‌گوید که خالی از لطف نیست... نامه های احمد به آیدا در واقع ما را به بخشی از زندگی و درون شاملو در سال‌های چهل تا پنجاه خواهند برد...

توضیحات راجع به کتاب مثل خون در رگ های من:

حس و حال کتاب مثل خون در رگهای من یا همان نامه‌های شاملو به آیدا، حس و حال عاشقی و ناز و نوازش است. احمد شاملویی که همۀ شور، شادی، لذت و هیجان دنیا را در آیدایی می‌‌بیند که قلبش را به تمامی تسخیر کرده‌است.

شب‌ها اگر لم دهید و کتاب مثل خون در رگهای من را در دست بگیرید، انرژی ناب و بی‌مانند روح شاملو، خستگی‌های روزتان را به نشاط و سرزندگی تبدیل می‌کند. در این روزگار که عشق معنایش را از دست داده، روایت عشقی را در کتاب مثل خون در رگ‌های من می‌خوانید که هم شیرین است و هم آموزنده.

شاملویی که هرچه از آیدا می‌گوید، باز به آیدا می‌رسد و آیدایی که سکوت می‌کند و نمی‌گوید تا شاملو با هنرش او را به حرف وا می‌دارد. کتاب مثل خون در رگهای من نه تنها از شیرینی عشق می‌گوید بلکه شیوۀ عاشقی را می‌آموزد و شما را به فکر خواهد انداخت.

در کتاب مثل خون در رگهای من، شاملو را بیشتر می‌شناسید و با زوایای پنهان ذهنش آشنا می‌شوید؛ سیر رشد احساسی و درونی شاملو را پس از آشنایی‌اش با آیدا در کتاب مثل خون در رگ‌های من می‌بینید و به تأثیر بی‌ حد آیدا در خلق و خصوصیات شاملو پی خواهید برد.

عشق آیدا به شیوه‌ای خاص و عجیب، شاملو را در مسیر تکامل قرار می‌دهد و واژه‌ها را به ذهنش می‌باراند تا شعر در او از نو و بعد از سال‌ها جوانه بزند؛ آیدا هم بر شخصیت و روح شاملو و هم بر شعر و هنرش، تأثیرات شگرفی می‌گذارد که در لابه‌لای جملات کتاب مثل خون در رگ‌های من واضح است.

نامه های احمد به آیدا در کتاب مثل خون در رگهای من ، چنان به ما عشق و زندگی را می‌آموزند که خودمان از آنچه در قالب شعر و شور واژه می‌آموزیم، متعجب می‌شویم. شاملو دربارۀ خود می‌گوید: «آثار من، خود بیوگرافی کامل است. شعر برداشت‌هایی از زندگی نیست، بلکه خود زندگیست». بنابراین ما در کتاب مثل خون در رگ‌های من، خود شاملو و اصل زندگی‌اش را خواهیم دید... شاملوی نقاد، جستجوگر و دغدغه‌ مند، چنان قدم بر شناخت آیدا می‌نهد که در آینۀ او خود را می‌شناسد و می‌سازد؛ این‌گونه است که عشقی واقعی و ابدی شکل می‌گیرد که با ازدواج هم رنگ نمی‌بازد... نثر کتاب مثل خون در رگهای من آنقدر روان و آرام است که دقیقاً بر میانۀ قلبمان می‌نشیند و مبهوتمان می‌کند...

اگر سری به صفحات پایانی این کتاب دلنشین بزنید با هفده تصویر از نامه های دست نوشت شاملو با دست خطی شاعرانه مواجه میشوید . تمام این هفده نامه توصیف و بیانی از تاریخ زندگی شاعر محسوب میشود.البته فارغ از محتوای زیبا و خاص این نامه ها که تا به امروز منتشر نشده بود.

کتاب مثل خون در رگ های من دومین مجموعه از نامه های شاملو میباشد که توسط نشر چشمه چاپ و منتشر شده است و در دسترس مخاطبان قرار گرفه است.

مثل خون در رگ های من از احمد شاملو :

احمد شاملو در سال 1304 در روز 21 آذر ماه در شهر تهران چشم به جهان گشود . احمد شاملو به فیلم سازی / شعر / روزنامه نگاری و همینطور ادبیات علاقه ای بی حدواندازه داشت. از همین رو او را یکی از بنیان گذاران شعر سپید می نامند . او را با نام هایی همچون الف.با مداد یا الف.صبح یاد میکردند.

در تمامی علاقه مندی هایش وی به موسیقی نیز علاقه داشت و فیلم نامه هایی به جا گذاشته است که تعدادی از فیلم نامه های وی توسط کارگردان های مشهور بر روی پرده نقره ای نمایش گذاشته شده است .

میتوان آشنایی او با آیدا را رابطه ای مستقیم با شکوفایی شاملو در امر نویسندگی و شعر دانست چرا که با در نظر گرفتن گفته های خودش هر چه می نویسد و می سراید دلیلش آیداست . و باعث زنده شدن طبع نویسندگی در او شده است.

قسمت هایی از کتاب مثل خون در رگ های من :

نمی‌دانم. نمی‌دانم این «بدترین شب‌ها» را شروع کرده‌ام یا دارم شروع می‌کنم. اما، به هر تقدیر، این ساعات تاریک و بی‌امید، این روزهایی که دست کم، اگر هیچ موفقیت دیگری درش نبود، اینش بود که به امید دیدار تو شروع می‌شد و حتی اگر هم در آخرین ساعات شب با نومیدی کامل، مثل دفتری بر هم نهاده می‌شد، باز این امید که فردا بتوانم ببینمت زنده نگهم می‌داشت، می‌دانی؟ از فردا صبح، دیگر این امید را هم از دست خواهم داد.

امید بزرگی بود که اقلاً روزی یک بار تو را ببینم. اقلاً این امید به من نیروی آن را می‌داد که صورتم را بتراشم و از قبر خودم خارج بشوم برای آن که آفتاب وجود تو به جسم رطوبت کشیده‌ی من بتابد. می‌دانستم که آیدای من امید و حرارت و آفتاب زندگی من با لبخندش در انتظار من است.

می‌دانستم که آیدای من با چشم‌هایی که پر محبت‌ترین نگاهش را به من بخشیده نگاهم خواهد کرد. می‌دانستم که آیدای من از من شکایت خواهد کرد که چرا ریشم را نتراشیده‌ام، و این، نیرویی بود برای آن که ریشم را بتراشم. می‌دانستم که آیدای مهربان من از من گله می‌کند که چرا با وجود آن که در کنارش هستم افسرده و کسلم، چرا با او حرف نمی‌زنم و چرا او را نمی‌خندانم؛ و این، انگیزه‌یی بود که شاد و سرمست باشم، همه‌ی غم‌ها و ناراحتی‌هایم را فراموش کنم و دمی را که در کنار او هستم شاد و خندان باشم.

اما از فردا این امید را ندارم. این امید را از خودم قیچی کرده‌ام و به دنبال آنچه کلید زندگی فردای ما باشد این شهر را ترک می‌کنم. آخرین باری که دیدمت، سه‌شنبه‌ی هفته‌ی پیش بود. چند دقیقه‌یی با تو بودم و بعد ترکت کردم که خودم را به دکتربرسانم. بدبختانه آن شب دکتر نیامد. تا نزدیکی‌های نیمه‌شب، تنها و بدبخت، در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها پرسه زدم.

افسوس. چشم‌های تو که مثل خون در رگ‌‎های من دوید، یکبار دیگر مرا به زندگی بازگرداند. تصور می‌کردم خواهم توانست به این رشته پرتوان عشقی که به طرف من افکنده شده است، چنگ بیندازم و یکبار دیگر شانس خودم را برای زندگی و سعادت آزمایش کنم. چه می‌دانستم که برای من، هیچگاه زندگی مفهوم درست خود را پیدا نخواهد کرد؟ چه می‌دانستم که دربدری و بی سر و سامانی سرنوشت ازلی و ابدی من است. چه می‌دانستم که تلاش من برای نجات از این وضع، تلاش احمقانه‌یی بیش نیست؟

مشخصات کلی کتاب مثل خون در رگهای من:

نویسنده:احمد شاملو

انتشارات:نشر چشمه

قطع:وزیری

نوع جلد:گالینگور

تعداد صفحه:172

موضوع:شعر فارسی

قیمت وخرید کتاب مثل خون در رگ های من :

خرید کتاب کتاب مثل خون در رگهای من با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک روزه در فروشگاه اینترنتی بوک دوک انجام میشود.