خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب سرگذشتنامه / بر بال بحران، زندگی سیاسی علی امینی

بر بال بحران، زندگی سیاسی علی امینی


کد محصول: ۴۰۹۸۷

قیمت: ۱۸۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789649971742
  • ایرج امینی
  • نشر ماهی

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب بر بال بحران , زندگی سیاسی علی امینی :

کتاب بر بال بحران مقاطعی از زندگی و کارنامه‌ی سیاسی علی امینی را از نگاه فرزندش، ایرج امینی، تصویر می‌کند. ایرج امینی برای ارائه‌ی تصویری منصفانه، زندگی سیاسی پدرش را بررسی کرده است و برای تألیف این زندگی‌نامه از یادداشت‌های شخصی دکتر امینی و اسناد دست‌اول داخلی و خارجی بهره برده است.

علی امینی، اشراف‌زاده‌ی متجدد قاجار، از سنین جوانی رؤیای نخست‌وزیری را در سر می‌پروراند. او کار سیاسی را با معاونت قوام‌السلطنه آغاز کرد و پس از عضویت در کابینه‌ی اول دکتر مصدق، و کابینه‌های سپهبد زاهدی و حسین علاء، در سال‌های بحرانی 41-1340به نخست‌وزیری رسید. امینی بی‌شک از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رجال سیاسی ایران در عصر پهلوی است.

کتاب شامل 26 فصل است که از کودکی و نوجوانی تا پایان زندگی دکتر امینی را شامل می‌شود.

توضیحات راجع به کتاب بر بال بحران / زندگی سیاسی علی امینی : 

علی امینی ، نخست وزیر و رجل سیاسی سالهای 1340 ، مردی که بسیاری او را به آمریکا منصوب میکردند و حتی خود شاه هم همیشه این گله را عنوان میکرد که امینی را آمریکایی ها به او تحمیل کردند ، یکی از مردانی بود که در شرایط بسیار دشوار اقتصادی سکان نخست وزیری را به دست گرفت ولی با وجود حمایت اولیه جامعه آنروز راه به جایی نبرد و خیلی زود از صحنه کنار رفت .

با وجود اینکه علی امینی بعد از خروج از ایران تا سال 1371 در قید حیات بود ولی در هیچ یک از این سالها تصمیمی برای دست به قلم بردن و نوشتن خاطراتش انجام نداد ، گرچه یادداشتهایی در کیهان لندن نوشت که بعدها تحت عنوان کتاب " خاطرات علی امینی " به کوشش یعقوب توکلی توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در ایران چاپ شد .

همچنین در همان اوایل انقلاب ( سال 1360 )طرح تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد ( به کوشش حبیب لاجوردی ) گفتگویی را با علی امینی انجام داد که سال 74 در آمریکا و سال 76 در ایران چاپ شد ( که من آن را ندیده ام ) .

ایرج امینی ، پسر علی امینی سالها پس از مرگ علی امینی ، تصمیم میگیرد با دست نوشته هایی که از علی امینی پیدا کرده است ، زندگی نامه ای در مورد پدرش بنویسد که تحت عنوان " بر بال بحران ، زندگی سیاسی علی امینی " . در راه این کتاب از منابع موجود در آرشیوهای آمریکا ، بنیاد کندی ( رییس جمهور همدوره امینی ) ، آرشیوهای آمریکا و همچنین ایران استفاده های زیادی شده که به مستند تر شدن اثر کمک شایانی کرده است .

کتاب ابتدا توضیحاتی در مورد دکتر امینی،خاندان امینی ، کودکی و تحصیلات ( دکترای اقتصاد و حقوق از فرانسه ) ، دوران وزارت ، اصلاحات اراضی ، دوران نخست وزیری و کناره گیری از آن که با بی مهری شاه از صحنه سیاست دوری میگزیند و سرانجام مشاور محمد رضا شاه در سال آخر حکومت شاه .

کتاب به شدت مستند است و کمتر به اقوال و گفت و شنودهای بی پایه و شایعات متکی است . اما این به نظرم کمی باعث دوری از رسالت زندگی نامه نویسی شده است ، کتاب تا حد زیادی به بررسی تاریخ معاصر علی امینی می پردازد تا زندگی واقعی علی امینی . گرچه به نظرم همانطور که در مقدمه کتاب آمده ایرج امینی ( نگارنده کتاب ) اصل بی طرفی را رعایت کرده است .

مسئله انتصاب امینی به آمریکاییها از نکاتی است که در کتاب مفصلا به آن پرداخته شده و چنان که در کتاب آمده پایه و اساس چندانی ندارد .

یک نکته جالب کتاب ، سال 57 و زمانی است که شاه دوباره به اصل " مشاوره " ایمان پیدا میکند و گرچه خیلی دیر شده کسانی را که روزی دشمن خودش میپنداشته به مشاوره برمیگزیندکه البته جریان تند انقلاب فرصت جبران را از شاه میگیرد.

در این قسمت ایرج امینی از دست نوشته های روزانه علی امینی استفاده میکند که در ماههای آخر حکومت شاه نوشته شده است .

نکته قابل توجه دیگر که البته در مورد زندگی سیاسی بسیاری از دولتمردان و دست اندرکارن حکومت پهلوی بعد از انقلاب در خارج از ایران نمود پیدا می کند ، عدم انجام هیچ گونه فعالیت یاسی است که برای کسانی که سالها در راس امور بوده اند ، به نظرم کمی دور از انتظار است . علی امینی مابین سال 57 که از ایران خارج میشود تا سال 71 که فوت میکند ، عملا هیچ فعالیت سیاسی و حتی غیر سیاسی خاصی به نفع ایران انجام نمیدهد و سهم این سالها از خاطرات 588 صفحه ای علی امینی تنها دو صفحه است

این مسئله همیشه مرا به تعجب وا میداشته و تقریبا در مورد تمام ارکان سیاسی پهلوی صدق میکند ، عموم این افراد زمانی که سال 57 از ایران خارج شده اند ، دیگر رویی به فعالیت های سیاسی نشان نداده اند و درگیر نوعی زندگی روزمره شده اند . شاید با توجه به روی کار آمدن دموکراسی در ایران و از بین رفتن احتمال روی کار آمدن هرگونه حکومت پادشاهی ؛که دیگر افکار مردم ایران آن را قبول نخواهد کرد ؛ این افراد که وابستگی به سلطنت داشته اند را دچار نوعی سر در گمی میکند که دقیقا برای چه چیز باید مباره کنند ؟ نکته ای که ایرج امینی هم به آن اشاره میکند .

در آخر باید به عکسهایی اشاره کرد که در کتاب چاب شده و با توجه به اینکه نگارنده به عکسهای خانواده امینی دسترسی داشته ، قابل توجه است .

 

برشی از کتاب بر بال بحران , زندگی سیاسی علی امینی :

اعتصابات، اعتراضات، تظاهرات، راهپیمایی‌ها و به طور خلاصه وضعیت بحرانی‌ای که از اواخر سال ۱۳۵۶ به شکل بهمن عظیمی درآمده بود، دکتر امینی را بر آن داشت که بار دیگر وارد صحنه‌ی سیاست شود. او در ۶ مرداد ۱۳۵۷ طی اعلامیه‌ای که در روزنامه‌ها انتشار یافت هدف بازگشت خود به صحنه‌ی بحران‌زده‌ی سیاست ایران چنین توضیح می‌دهد:

امروز که حرارت تب خواسته‌ها بالا گرفته، از من می‌خواهند چیزی بگویم و کار به جایی کشیده که ادامه‌ی سکوت به رضا تلقی می‌شود. ازدیاد درآمد در ده سال اخیر طبعاً رفاه و به دنبال آن فساد را آورد و فساد برای ادامه‌ی حیات خود به فشار و تمرکز قدرت احتیاج داشت و بیش از ده سال طلایی را پشت سرگذاشته‌ایم که نتیجه‌ی آن به‌وجودآمدن ثروتمندان نوخاسته و ثروتمندشدن ثروتمندان و ناتوان‌شدن محرومین است که طبقه‌ی متوسط و مرفه که انتظار بود، به وجود نیامد، جز مشتی دلال. از یک سال پیش حرکتی شورانگیز با بسط و عمق به وجود آمد و دولت موضعی تازه گرفت و دریچه‌ی اطمینان را گشود و فضای باز سیاسی اعلام گردید، ولی همچنان افرادی که در ۱۵ ساله‌ی اخیر عهده‌دار امور بودند، گرداننده هستند…

نگهداری آزادی مشکل‌تر از دستیابی بدان است. باید به رجال وطن‌پرست و پایبند به قانون و دین و معنویت که اساس اجتماع ما به آن استوار است تکیه کرد. باید با ایجاد وحدت نظر و عمل در میان کسانی که پیشرو بیان‌کننده‌ی خواست‌های مردم‌اند با توجه به عمق این خواست‌ها یک قدرت و اتحاد ملی به وجود آورد که ضامن آزادی و حقوق اساسی مردم باشد…

سیاستمداران واقع‌بین کسانی هستند که در لحظات حساس تاریخی، فارغ از بیم نام و ننگ و با تفکر و آینده‌نگری قدمی در این کشور برای هموطنان بردارند…

مشخصات کلی کتاب بر بال بحران  زندگی سیاسی علی امینی : 

نویسنده : ایرج امینی 

انتشارات :نشر ماهی 

قطع :رقعی 

نوع جلد : گالینگور 

تعداد صفحه : 606 

موضوع : علوم سیاسی 

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب زندگینامه بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب با ارسال رایگان به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب بر بال بحران:

خرید کتاب عمومی از جمله کتاب بر بال بحران با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.