خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب داستان خارجی / نیه توچکا

نیه توچکا



قیمت: ۱۸۵,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9789644482649
  • فیودور داستایوفسکی
  • نشر نیلوفر

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب نیه توچکا :

نیه توچکا رمان ناتمام فئودور داستایوفسکی‌ است  که به شکل یک اعتراف نگاشته شده و در پس زمینه به مضمون کودکی و بزرگسالی می‌پردازد. او در پی دستگیری و تبعید به سیبری رمان را نیمه کاره رها کرد و پس از بازگشت نیز هرگز به سراغ آن نرفت. داستان در سه بخش جداگانه پیش می‌رود و تحول زندگی قهرمانان زن را به تصویر می‌کشد.

درباره کتاب نیه توچکا :

کتاب نیه توچکا زندگی دختربچه‌ای تنها را در دل شهر سنت پترزبورگ روایت می‌کند.

تنهایی و فقر اگر بدترین چیزهای دنیا نباشند قطعاً جزو سخت‌ترین شرایطی هستند که هر فردی ممکن است در زندگی تجربه کند. شاید در همین شرایط آدمی به اولین فردی که به او احساس نزدیکی کند وابسته شود و این وابستگی در زندگی او به‌ قدری تأثیرگذار باشد که این دو نفر از هم جدایی‌ناپذیر شوند. 

 داستان در سه بخش جداگانه پیش می‌رود و تحول زندگی قهرمانان زن را به تصویر می‌کشد. در فصل‌های آغازین خاطرات زندگی نیه‌ توچکا کنار هم چیده می‌شود؛ روزهایی که او با مادر و ناپدری‌اش زندگی می‌کند تا آن‌که آن‌ها می‌میرند.  ناپدری تاثیر شگرفی در زندگی نیه توچکا می‌گذارد.

هر کدام از وقایع داستان به صورت قصه ای جداگانه است که با حضور مداومت بخش نیه توچکای روایتگر به هم متصل می شوند (الگویی که احتمالا قهرمان دوران (۱۸۴۰) لرمانتوف الهام دهنده اش بود.)

در ماجرای اول نیه توچکا زندگی کودکی اش را با مادر و ناپدری اش «يفيموف» شرح می دهد. ناپدری خود را تحسین می کند زیرا دارای استعداد موسیقی است. اما این موسیقیدان مزاج متلونی دارد. یک بار اعلام می دارد که «من هیچم» و فردای آن روز ادعا می کند من نابغه موسیقی هستم. چنین احساسی را در داستایفسکی هم در زمان نگارش این کتاب میتوان یافت زمانیکه از ابتدا هنر خود را می ستود و سپس در اثر نقدهای بلینسکی و پیروانش احساس کرد هنرش نادیده گرفته می شود. نیه توچکا از مادر خود متنفر است زیرا تصور می کند که این موجود نحیف و ضعيف البنيه مانع از این می شود که مرد هنرمند وجود خود را وقف هنر خود کند.

تکنیک داستايفسکی در موضوع دشوار روانشناسی کودک بسیار گیرا است. این تکنیک که در رمانهای بعدی به طور مؤثرتری به کار رفت، بویژه در پرداخت او به مهر بیمارگونه نیه توچکا بر ناپدری ولگردش و احساس گناهش در مورد بد آمدن از مادر نمایان است.

واقعه دوم مربوط می شود به فرزند خواندگی نیه توچکا، مادر نیه توچکا به وضع حزن انگیزی می میرد و پدرش دیوانه می شود. يك شاهزاده موزيك دوست، دختر را تحت حمایت خود می گیرد. اما این شاهزاده دختری دارد به نام “كاتيا”. علیاحضرت کوچولو، مقتدر، هوسباز و تودار. در منزل همه او را نوازش می کنند. مثل گنجینه ای عزیزش می دارند. کاتیا ابتدا نسبت به مهمان ناخوانده احساس نامساعدی دارد. تحقیرش می کند. او را بچه یتیمی خطاب می کند که پیرهن زنی به تن دارد و بدین ترتیب شکنجه اش می نماید. اما کم کم مجذوب نیه توچکا می شود.

در سومین واقعه ناتمام، تنها آفریده درخور اعتنا، شوهر بدنهاد و کینه توز بانوی ولینعمت نیه توچکا است که از شواهد این طور بر می آید که دارد به موجود بسیار خبیثی تحول می یابد.

برشی از کتاب نیه توچکا :

ادراکات عجیبی به من دست می داد، خوب می دانستم -ولی نمی دانم چطور و از کجا- که من در یک خانواده خاصی زندگی می کنم و پدر و مادرم به هیج یک از اشخاصی که به ایشان بر می خوردم شباهت ندارند. آنگاه با خود می گفتم: «چرا کسانی که من می بینم حال و وضعی غیر از پدر و مادر من دارند؟ چرا بر چهره ایشان آثار شادی و نشاط هست ولی در خانه ما، در کنج منزل ما هرگز کسی نمی خندد و هرگز کسی شادمان نیست؟»

دقایقی هست که انسان می خواهد هر چه عقل و نیرو دارد تا مرحله بدترین دردها و رنج ها به کار اندازد تا علم و یقینی که می خواهد همچون شعله آتش بیرون بجهد. در آن هنگام یک نوع رویای ملکوتی بر جان لرزانی که نگران پیش بینی سرنوشت مقدر خویش است چیره می شود. سراپای وجود ما که تشنۀ زیستن است، زیستن به هر قیمت که باشد، عنان خود را به دست کورترین و پرشورترین امید ها می سپارد. آنجا است که وجود ما آینده را با همه جنبه های ناشناخته و اسرارآمیزش می طلبد، آینده را می طلبد ولو گرانبار از طوفان ها باشد، ولو همراه با رعد و برق و آشفتگی باشد، فقط به شرط این که این آینده زندگی باشد. من مسلما چنین دقایقی را می گذراندم.

مشخصات کتاب نیه توچکا :

نویسنده:فئودور داستایوفسکی

انتشارات:نیلوفر

موضوع:داستانهای روسی

قطع:رقعی

نوع جلد:شومیز

تعدادصفحه:280

قیمت و خرید کتاب نیه توچکا :

خرید آنلاین کتاب نیه توچکا با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک روزه در فروشگاه بوک دوک انجام می شود.