خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب داستان خارجی / یک روز از زندگی ایوان دنیسوویج

یک روز از زندگی ایوان دنیسوویج


کد محصول: ۱۴۵۶۴۷

قیمت: ۱۳۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786004902816
  • الکساندر سولژنیتسین
  • فرهنگ نشر نو

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسویج:

انتشار یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ در مجله‌ی ادبی دنیای جدید (Novy Mir) در سال ۱۹۶۲ یکی از اتفاقات مهم در تاریخ ادبیات شوروی بود. این اولین بار بود که یک نویسنده‌ی اهل شوروی – الکساندر سولژنیتسین درباره‌ی سرکوب‌های شوروی در دوران استالین و وضعیت اسفناک زندانیانی که به گولاگ فرستاده می‌شدند می‌نوشت.

درباره کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسویج:

رمان یک روز از زندگی شوخوف را در اردوگاه کار اجباری روایت می‌کند. یک روز کامل از ساعت پنج صبح زمانی که صدای ضربه‌های چکش بر صفحه فلزی شنیده می‌شود تا زمانی که زندانی پتوی نازک و چرک را روی سرش می‌کشد و به خواب می‌رود. رمان به ساده‌ترین شکل ممکن نوشته شده و فضای اردوگاه را بسیار دقیق بیان می‌کند. اردوگاهی که در آن هیچ رحم و مروتی وجود ندارد و همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید قانون جنگل در آن حکم فرماست.

شوخوف به اتهام خیانت به وطن محکوم شده است. در رمان می‌خوانیم هنگامی که پرونده شوخوف تحت بررسی بود او را به جاسوسی برای آلمان متهم کرده بودند اما نه شوخوف و نه بازپرس هیچ‌چیزی درباره ماموریت جاسوسی شوخوف نمی‌دانستند بنابراین در حکم او فقط نوشته بودند: «ماموریت» و همین کافی است تا شوخوف به ده سال محکوم شود.

کار زندانی‌ها در اردوگاه این است که در یک محل جدید زندان دیگری برای زندانیان سیاسی بسازند. زندانی که ممکن است در آینده جای خود آن‌ها باشد. اما ساختن یک زندان جدید به خودی خود کار سختی نیست، سختی اصلی آن است که باید در هوای منفی سی درجه کار کنند. البته اگر دمای هوا به منفی ۴۲ برسد زندانی‌ها می‌توانند آن روز کار نکنند اما دماسنجی که دما را نشان می‌دهد هرگز منفی ۴۲ را نشان نمی‌دهد. راه دیگر برای کار نکردن درمانگاه است. اما درمانگاه هم برای افرادی که بتوانند رشوه بدهند کارساز است.

سرما و یخ زدن تنها مشکل اردوگاه نیست. گرسنگی دائمی هم از مواردی است که همیشه با شماست. در اردوگاه حق ندارید هیچگاه نان اضافه‌ای را پنهان کنید تا شاید در وعده غذایی بعد سیر شوید چون نان داشتن یعنی شما قصد فرار دارید و همین موضوع ممکن است شما را برای ده روز روانه انفرادی کند و هیچ زندانی‌ای نمی‌خواهد به انفرادی برود. قوانین دیگری هم وجود دارد که یک زندانی باید همه آن‌ها را رعایت کند در غیر این صورت ممکن است جلوی چشم بیفتد و یا تاثیر منفی در ذهن یک نگهبان ایجاد کند که این به هیچ وجه خوب نیست. حتی ممکن است شما را محض سرگرمی به ده سال زندان اضافه محکوم کنند!

برشی از کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسویج:

پشت بخاری پرت کرد، پوتین‌هایش را تا آستانه‌ی در کشید. آب را در کناره‌ی راهی که روسا از آن عبورمی‌کردند ریخت و از راه میان بری از کنار حمام و کلوپ تفریح سرد و تاریک، به سمت سالن غذاخوری رفت. تا زمانی که هنوز وقت داشت باید به بهداری می‌رفت، دوباره درد تمام وجودش را فراگرفته بود ولی نباید می‌گذاشت نگهبان در بیرون سالن غذا گیرش بیاندازد: رئیس اردوگاه دستور سخت‌گیرانه‌ای برای کسانی که ول می‌گردند در نظر گرفته بود؛ زندان انفرادی.

جالب بود امروز در مقابل سالن غذاخوری نه ازدحامی و ته صفی بود، می‌شد مستقیم به داخل رفت. داخل سالن را مانند حمام بخار فراگرفته بود و هرزمان که در باز شود، هوای یخ‌زده به همراه بخار به داخل هجوم می‌آورد؛ برخی از کارگران پشت میزها نشسته و عده‌ای هم راهرو را با ازدحامشان در انتظار خالی شدن جا، مسدود کرده بودند. دو يا سه کارگر از هر دسته در میان جمعیت، درحالی‌که کاسه‌های آش و فرنی را درون یک سینی چوبی در دست داشتند فریاد و تنه می‌زدند و به دنبال جای خالی برای گذاشتن غذایشان می‌گشتند، یکی از پشت سر دیگری فریاد می‌زد، مگه کری خرفت، چه کار می‌کنی به سینی من تنه زدی و غذایم را ریختی. دیگری اعتراض می‌کرد هی برای پیدا کردن پس‌مانده‌ها سر راه نایست.

مشخصات کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسویج:

نویسنده:الکساندر سولژنیتسین

انتشارات:فرهنگ نشرنو

موضوع:داستانهای روسی

قطع:رقعی

نوع جلد:شومیز

تعداد صفحه:171

قیمت و خرید کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسویج:

خرید آنلاین کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسویج با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک روزه در فروشگاه بوک دوک انجام می شود.