خانه / انواع کتاب / کتاب هنری / سینما و تئاتر / آوازخوان طاس / صندلی ها

آوازخوان طاس / صندلی ها


کد محصول: ۱۴۴۹۲۴

قیمت: ۱۰۸,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786227554205
  • اوژن یونسکو
  • نشر بیدگل

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب آوازخوان طاس صندلی ها :

کتاب آوازخوان طاس / صندلی‌ها حاوی دو متن نمایشیِ درخشان از اوژن یونسکو، درام‌نویسِ فقید فرانسوی‌زبان، است. اغلب صاحب‌نظران بر این باورند که هر دو نمایشنامه‌ی موجود در کتاب حاضر، از برترین عناوین در کارنامه‌ی کاری نویسنده به شمار می‌روند. گفتنی است که کتاب پیش رو، ذیل مجموعه نمایشنامه‌های نشر بیدگل به انتشار می‌رسد.

اثر حاضر دربردارنده‌ی دو متن تئاتریِ درخشان از اوژن یونسکو (Eugène Ionesco)، نویسنده‌ی آوانگارد فرانسوی‌زبان، است. اثر نخست آوازخوان طاس (The Bald Soprano) نام دارد. این نمایشنامه اولین بار در سال 1950 به روی صحنه رفت، و پس از آن، برای قریب به پانزده سال، به حضور خود در سالن‌های تئاتر کشور فرانسه ادامه داد! آوازخوان طاس به آثار دوره‌ی اول کاری یونسکو تعلق دارد. مشخصه‌ی بارز آثار این دوره، به زعم پروفسور کاستکس، مصنوعی بودنِ تعمدیِ کاراکترها، قالب تنگ داستان‌ها، و بی‌ربط بودن زبانِ دیالوگ‌هاست. یونسکو با همین دسته از آثار بود که پدر تئاتر ابزورد لقب گرفت.

نمایشنامه‌ی آوازخوان طاس، از تمام جهات انقلابی علیه تئاتر کلاسیک بود. این اثر، تعمداً فاقد هرگونه ساختار منسجمی است. زبان گفتگوها در این کار، از فرط بی‌مایه بودن، به زبانِ مجنونان پهلو می‌زند؛ درونمایه‌ی اثر نیز، به تبع دیگر عناصر کار، تصادفی، پوچ و خالی از بار ارزشی به نظر می‌رسد. بی‌ربطی و بی‌معنایی چنان بر حال‌وهوای این نمایش حاکم است، که حتی خود را در عنوان اثر نیز به نمایش می‌گذارد. چه، در این نمایشنامه نه آوازخوانی وجود دارد و نه هیچ کاراکتر طاسی دیده می‌شود!

نمایشنامه‌ی آوازخوان طاس از شش شخصیت تشکیل شده است: خانم اسمیت، آقای اسمیت، آقای مارتن، خانم مارتن، مری (کلفتِ خانه)، و سرانجام، مرد آتش‌نشان. وقایعِ این نمایش تک‌پرده‌ای در یک اندرونی به سبک اندرونی‌های طبقه‌ی مرفه انگلستان می‌گذرد. ارائه‌ی خلاصه‌ای دقیق از پیرنگ این اثر، امری تقریباً محال است. چرا که این کار، چنان‌که گفتیم، تعمداً فاقد هر نوع انسجامِ رواییِ مألوف است. ضمن این‌که در این نمایشنامه، از کنش و حادثه، دست‌کم در معنای مرسوم کلمه، خبری نیست، و هرچه هست صرفاً گفتگوهای پراکنده‌ی هجوآمیز است.

دیگر نمایشنامه‌ی موجود در کتاب پیش رو، صندلی‌ها (The Chairs) نام دارد. این اثر نخستین نمایشنامه‌ی منتشرشده از یونسکو، و به تعبیری، سکوی پرتاب او در مسیر بدل شدن به یکی از درام‌نویسان بزرگ زمانه بود.

در نمایشنامه‌ی صندلی‌ها شاهد یک روز از زندگی پیرمرد و پیرزنی عجیب و غریبیم که در منزل خود، انتظار مهمانانی مهم و متشخص را می‌کشند. کمی پسی از آغاز اثر، از گفته‌ی پیرزن چنین درمی‌یابیم که مهمان‌ها از راه رسیده‌اند، اما در متن هیچ نشانه‌ای دال بر حضور ایشان نمی‌یابیم. با این حال، پیرمرد و پیرزن به نحوی رفتار می‌کنند که گویی به راستی کسانی به منزلشان آمده‌اند؛ و این نوع رفتار هذیان‌آمیز، تا انتهای اثر ادامه می‌یابد...

نمایشنامه‌ی صندلی‌ها، همچون نمایشنامه‌ی آوازخوان طاس، متعلق به دوران نخست فعالیت کاری اوژن یونسکو است. این اثر، به زعم سوزان سانتاگ، منتقد برجسته‌ی آمریکایی، یگانه شاهکار نویسنده به شمار می‌رود.

کتاب آوازخوان طاس / صندلی‌ها به قلم سحر داوری به فارسی ترجمه شده است.

هدف اوژن یونسکو از نگارش نمایشنامۀ آوازخوان طاس، باز نمودن قهقرای آدمی است؛ قهقرایی که به علت از دست‌ دادن اصالت و شبیه شدن به ديگران ایجاد شده است. یونسکو اين قهقرا را به‌وسیلۀ به کار بردنِ یک زبانِ محاورۀ فرسوده و نگارش گفت‌وگوهایی مبتذل نشان داده است؛ چرا که، به عقيدۀ او فرسودگی زبان، حکايت‌گر فرسايش انديشه است. در فضای این نمایشنامه این اصل که انگار ديگر کسی نمی‌انديشد، کاملاً احساس می‌شود.

درباره نویسنده کتاب آوازخوان طاس صندلی ها:

اوژن یونسکو در ۲۶ نوامبر ۱۹۰۹ به دنیا آمد. وی یک نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی-رومانیایی و بارزترین نمایندۀ «تئاتر آوانگارد فرانسه» است.

یونسکو پیش از آغاز نمایشنامه‌نویسی، برای مجله‌ها و روزنامه‌های رومانیایی شعر و نقد می‌نوشت. او نخستین نمایشنامۀ خود را در چهل‌سالگی نوشت.

از جمله مهم‌ترین نمایشنامه‌های او می‌توان به «درس»، «قاتل» و «کرگدن» اشاره کرد.

یونسکو در سال ۱۹۷۰ به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد، در ۱۹۶۴ نامزد دریافت جایزۀ نوبل ادبیات شد و در ۱۹۹۴ در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

مشخصات کتاب آواز خوان طاس / صندلی ها:

قطع رقعی

جلد شومیز

نویسنده:اوژن یونسکو

مترجم سحر داوری

143 صفحه

نشر بیدگل

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب سینما و تئاتر بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب آنلاین به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب آواز خوان طاس / صندلی ها:

خرید کتاب هنری از جمله کتاب آواز خوان طاس / صندلی ها با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.