خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب فلسفه و عرفان / فیلسوف دل

فیلسوف دل


کد محصول: ۱۴۴۲۱۳

قیمت: ۲۸۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786002537102
  • -
  • نشر پارسه

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب فیلسوف دل:

کتاب فیلسوف دل نوشتهٔ کلر کارلایل و ترجمهٔ ارسطو میرانی است و بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه آن را منتشر کرده است. موضوع این کتاب، زندگی و اندیشه بی‌قرار سورن کیرکگور در جدال عشق و ایمان است.

«همیشه می‌توان از رابطه‌ای عاشقانه، چیزهای زیادی دربارهٔ معنای هستی خویش آموخت». کیرکگور این جمله را بعد از تنها رابطهٔ عاشقانه‌اش، یعنی به‌هم‌زدن نامزدی‌اش، نوشت. فلسفه‌ورزی کیرکگور نگریستن از درون به زندگی بود و هیچ فیلسوف دیگری به اندازهٔ او فلسفه‌اش را با زندگی خود عجین نکرد. بحران عاشقانهٔ او، فهم تازه‌ای از هویت و آزادی انسانی نصیب‌اش کرد که اعتبار پایدار «پدر اگزیستانسیالیسم» را برایش به ارمغان آورد. او سبک فلسفی تازه‌ای بنا نهاد که ریشه در ماجراهای درونیِ انسان بودن داشت. با اینکه آدمی بدقلق و شاید در مقام اسوه، خطرناک هم بود، آمادگی‌اش برای تشریح وضع بشر الهام‌بخش بود. او در شناخت عشق و رنج، شوخ‌طبعی و اضطراب، ناامیدی و شجاعت کارکشته شد. او این احوال دل را موضوع فلسفهٔ خود کرد و نوشته‌هایش بر دل نسل‌های متعدد خوانندگان نشست.

البته کیرکگور نخستین کسی نبود که برای درک معنای انسان‌بودن کوشید. او با سنت فکری مهیب اروپا دست و پنجه نرم می‌کرد؛ سنتی که متافیزیک یونان باستان، عهد عتیق و جدید، آموزه‌های آباء کلیسا و راهبان قرون وسطا، لوتر و اخلاص‌گرایی لوتری، و سلسلهٔ فیلسوفانی نوآور چون دکارت، اسپینوزا، لایب‌نیتس، کانت، شلینگ و هگل و ادبیات رمانتیک را در خود جذب کرده بود. او در طول سه دههٔ بی‌باروبر و پرآشوبِ قرن نوزدهم، این جریان‌های فکری را به هستی خویش ریخت و تنش‌ها و تناقض‌هایشان را در خود احساس کرد. درعین‌حال، سلسله‌ای از عشق‌های آتشین، که هریک از آن‌ها، شاید به استثنای اولی، عمیقاً تردیدآمیز بودند، دلش را شکافتند و لبریز کردند، وسعت بخشیدند و درهم کوبیدند: مادرش آنه، پدرش میکائیل پدرسن، نامزدش رگینه، شهرش، آثار ادبی‌اش و خدایش.

کتاب فیلسوف دل کیرکگور را در سفر جست‌وجوی پاسخ برای «پرسش هستی» همراهی می‌کند؛ پرسشی که هم به او جان بخشید و هم آشفته‌اش کرد؛ گاه او را پس می‌کشید و گاه به پیش می‌راند: انسان‌بودن در جهان چگونه است؟ او ایده‌های انتزاعی فلسفهٔ مدرن را به نقد کشید و اصرار داشت که ما باید بفهمیم کی هستیم و چگونه باید زندگی کنیم؛ درست در دل خودِ زندگی، با آینده‌ای که پیش روی ما گشوده است. درست همان‌طور که نمی‌توانیم از قطارِ در حال حرکت پیاده شویم، نمی‌توانیم از زندگی پا بیرون بگذاریم تا دربارهٔ معنای آن تأمل کنیم. به همین سان، این زندگی‌نامه، کیرکگور را از چشم‌اندازی دور، بسان تماشاگری بررسی نمی‌کند، بلکه همسفرش می‌شود و همراه او با تردیدها و بلاتکلیفی‌هایش مواجه می‌شود.

شکل کتاب برگرفته از این پرسش کیرکگوری است که انسان بودن در جهان چگونه است؟ در آغاز بخش اول (سفرِ بازگشت) کیرکگور را در بحبوحهٔ نوشتن ترس و لرز می‌یابیم، جایی که پاسخی پرامید و به‌راستی زیبا به این پرسش می‌دهد. در بخش دوم (فهم زندگی با گذشته‌نگری) پنج سال بعد، او را در ۱۸۴۸ می‌یابیم، درحالی‌که به زندگی خود و فعالیت نویسندگی‌اش می‌نگرد و پاسخی متفاوت به پرسش خود از هستی می‌دهد. کیرکگور، بیش از حد، از میرایی خویش آگاه بود، اما انتظارش برای مرگ زودهنگام، در این پنج سال دگرگون شد: سال ۱۸۴۳ را پایان فرصتی برای نوشتن می‌دانست و این اضطرار او را واداشت با شتاب به آفرینش کتاب‌هایش دست بزند. اما در سال ۱۸۴۸، مردن را کاری دید که نویسندگی‌اش را به انجام می‌رساند. در بخش سوم (زیستن با نظر به آینده) کیرکگور را در نبرد با جهان همراهی می‌کنیم؛ نبردی که به گونه‌ای با مرگش به پایان می‌رسد.

بی‌تردید، شادیِ انسان‌بودن، هرگز به آسانی نصیب کیرکگور نشد. در آغاز سال ۱۸۴۰ او جوانی ثروتمند و بااستعداد و خوش‌مشرب بود که زن زیبای باهوشی، عاشقانه او را دوست داشت. اما او زندگی را بر خود حرام کرد. این واقعیت عمیق و رازآمیز روان کیرکگور با موضع فلسفی‌اش نسبت به جهان عجین شده بود. شاید او نخستین فیلسوف بزرگی بود که به تجربهٔ زندگی در جهانِ مدرنِ روزنامه‌ها، قطارها، ویترین‌ها، پارک‌های تفریحی و فروشگاه‌های بزرگ دانش و اطلاعات توجه کرد. با اینکه زندگی برای مردمان مرفهی چون او آسان‌تر و راحت‌تر می‌شد، اضطراب‌های تازه‌ای دربارهٔ چگونه انسان بودن و چگونه به نظر آمدن برمی‌انگیخت. او نه‌تنها در آثار چاپ‌شده‌اش، بلکه در خیابان‌های کپنهاگ، از پشت پنجرهٔ کافه‌های شیک در استروگت، و در صفحات روزنامه‌های شهرش نگاه دیگران را بر خود احساس می‌کرد و از آنچه می‌دیدند رنج می‌کشید.

درباره نویسنده کتاب فیلسوف دل:

کیرکگور همیشه می‌دانست دیگران چه نظری دربارۀ او دارند و می‌دانست ازدواجش با رگینه چیزی بیش از تعهد به دوست داشتن، احترام گذاشتن و مراقبت کردن از او بود. ازدواج عملی اجتماعی بود و از او انتظار می‌رفت که نقش‌های اجتماعیِ خاصی، مانند پدر، شوهر و سرپرست خانواده را ایفا کند و پیشه‌ای در پیش بگیرد. او به‌عنوان دانش‌آموختۀ الهیات، کشیش یا استاد الهیات در دانشگاه می‌شد. در این صورت یک معلم دینی متعارف و کارمند حقوق‌بگیر کلیسای دولتی می‌شد. می‌شد زندگی او را با بر اساس یک روش تثبیت شدۀ در جهان بودن که مجموعۀ مشخصی از وظایف، رسوم و انتظارات به آن شکل می‌دادند فهمید و سنجید و دربارۀ آن به قضاوت پرداخت.

کیرکگور این چیزها را بی‌ارزش نمی‌دانست. برعکس حتی از خود می‌پرسید آیا از عهدۀ آن‌ها برمی‌آید؟ از صمیمیت ازدواج هم می‌ترسید و با گذشت چند ماه، امکان انتخاب نوع دیگری از زندگی را پیش روی خود دید: او می‌توانست به‌جای همسر شدن، نویسنده شود. می‌توانست با ارث پدرش زندگی کند و خود را وقف رسالت فلسفی‌ای کند که داشت درون او شکل می‌گرفت و بگذارد زندگی‌اش با نوشتن پر شود. می‌توانست آشکارا از جامعه کناره گرفته، خود را در برابرش قرار دهد، مسلمات آن را به پرسش بگیرد و به احساس پایدار بیگانه بودنش اجازه دهد تا خود را به جهان عرضه کند. او می‌توانست سقراط جهان مسیحیت شود! و می‌توانست رگینه را گرفتار پیامدهای هیچ‌کدام از این‌ها نکند.

نامزدی آن‌ها فقط کمی بیش از یک سال طول کشید. زیاد همدیگر را می‌دیدند و مدام برای هم نامه می‌نوشتند. کیرکگور از طریق واسطه‌ای یادداشت‌هایی برای رگینه فرستاد و برنامۀ دیدار او را در خانه می‌ریخت، یا به او پیشنهاد داد که بعد از کلاس موسیقی‌اش او را ببیند.

مشخصات کتاب فیلسوف دل:

نویسنده:کلر کارلایل

مترجم:ارسطو میرانی

نشر کتاب پارسه

قطع رقعی

جلد شومیز

352 صفحه

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب فلسفه و عرفان بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب آنلاین به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب فیلسوف دل:

خرید کتاب عمومی از جمله کتاب فیلسوف دل با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.