خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب سرگذشتنامه / عبور از دیوارها

عبور از دیوارها


کد محصول: ۱۳۶۹۷۵

قیمت: ۲۹۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786229999646
  • مارینا آبرامویچ
  • نشر نظر

پشت جلد این کتاب آمده است

درباره نویسنده کتاب، مارینا آبرامویچ:

مارینا آبراموویچ (به صربی: Marina Abramović) متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۴۶ در یوگسلاوی، هنرمندی در زمینه هنر اجرا می‌باشد.

مارینا آبرامویچ هنرمند یوگسلاوی‌تبار ساکن نیویورک است که از اوایل دههٔ ۱۹۷۰ خلق آثار پرفورمنس را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. وی با سه دهه فعالیت، سعی بر این دارد تا خود را به عنوان «مادر هنر پرفورمنس» مطرح کند. اثر آبراموویچ رابطهٔ میان پرفورمر (اجرا کار) و مخاطب، محدودیت‌های بدن و امکانات مفاهیم ذهنی را مورد کاوش قرار می‌دهد.

پاتریچ واماوا عموی بزرگ مارینا آبراموویچ، کشیش یک کلیسای ارتدوکس صربستانی بود. والدین او، هر دو در جنگ جهانی دوم نظامی بودند. پدرش ووجو یک فرمانده بود که بعد از جنگ به عنوان یک قهرمان ملی مورد تحسین قرار گرفت. مادرش دانیکا، یک سرگرد ارتش بود که در اواسط دهه شصت مدیریت موزهٔ هنر و انقلاب بلگراد را بر عهده داشت.

پدر آبرامویچ در ۱۹۶۴ خانواده‌اش را ترک کرد. در مصاحبه‌ای که در ۱۹۹۸ منتشر شد، مارینا شرح داد که چگونه مادر به شیوهٔ ارتشی‌ها کنترل من و برادرم را در دست گرفت. من تا سن ۲۹ سالگی اجازه نداشتم که بعد از ۱۰ شب از خانه بیرون بروم. . . . همه پرفورمنس‌هایم در یوگسلاوی را در غروب و قبل از ساعت ۱۰ شب انجام می‌دادم چرا که مجبور بودم که پس از آن به خانه بروم. کاملاً احمقانه بود اما تمام خودزنی‌ها، تازیانه‌زنی‌ها و خودسوزی‌هایم تقریباً زندگی‌ام را در ستارهٔ آتشین مفقود می‌کرد. همه‌چیز باید قبل از ساعت ۱۰ و در غروب انجام می‌شد.

آبرامویچ در طی سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰ دانشجوی آکادمی هنرهای زیبا در بلگراد بود. او تحصیلات تکمیلی‌اش را در آکادمی هنرهای زیبای زاگرب در ۱۹۷۲ به پایان رساند و از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ در آکادمی هنرهای زیبا واقع در نوی سَد به تدریس پرداخت، زمانی که در حال تکمیل نخستین پرفورمنس انفرادی‌اش بود از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶، با نِسا پریپویچ ازدواج کرد. در ۱۹۷۶ یوگسلاوی را ترک گفت و به آمستردام رفت.

مارینا آبراموویچ نیروی طبیعت است. هنرمندی که آثارش به اندازه زندگی‌اش حیرت‌انگیزند. او از بدنش به مثابه سوژه و رسانه اصلی هنرش استفاده می‌کند. آبراموویچ در اواسط دهه هفتاد با اجراهای رادیکال و خلاقانه‌اش که با همکاری اولای هنرمند آلمانی‌تبار ساخته بود به شهرت رسید. «هنر راحت است» نوشته‌ای بود که آبراموویچ و اولای بر شیشه جلوی اتومبیل مینی‌ون که خانه‌شان بود و در آن زندگی می‌کردند چسبانده بودند؛ اتومبیلی که حالا اثری موزه‌ای است. وقتی همکاری ۳۳ ساله این دو به پایان رسید، مارینا به تنهایی کارش را ادامه داد و در نهایت به نامدارترین پرفورمنس آرتیست زن بدل شد که بانی تبدیل اجرا به شکلی نهادینه از هنر بود.

اجراهای او شخصی و به لحاظ فیزیکی و حسی آشکار و پرمخاطره بودند. او در اجراهای خود کنشهای زندگی روزمره مانند قدم زدن، جیغ کشیدن و در کل کارهای عادی زندگی را ملاک قرار می‌داد تا از این طریق قدرت نهفته در این کارها را افشا کند.

یکی از مشهورترین چهره جهانی در هنر اجرا (Performance Art) که لقب «مادر هنر پرفورمنس» را یدک می کشد، مارینا آبراموویچ است. وی چند سال پیش در شبکه های مجازی خیلی دیده شد؛ با ویدیوی یکی از پروژه های هنری او که در آن دو صندلی دو طرف یک میز کوچک قرار داده و افراد داوطلب می توانستند روی صندلی دوم و در سکوت، با نگاه این هنرمند روبه رو شوند.

وقتی «مارینا آبراموویچ» 14 ساله بود، پدرش او را پیش «فیلو فیلیپوویچ» هنرمندی صربستانی برد تا نقاشی آموزش بینند. اما این یک دیدار معمولی نبود. «فیلیپوویچ» بوم نقاشی را کف اتاقی که استودیوی هنری اش بود، قرار داد و روی آن با چسب، ماسه و رنگ های قرمز، زرد و سیاه پوشاند. «فیلیپوویچ» سپس روی آن بنزین ریخت، یک کبریت زد! و ایستاد و نتیجه را مشاهده کرد.

او سپس به دخترک گفت: «این یک غروب است.» و سریع اتاق را ترک کرد. این تجربه روی «آبراموویچ» تأثیر عمیقی گذاشت. او در کتاب زندگینامه ای خود که صمیمانه و کمی عجیب به نگارش درآمده، نوشت: «این اتفاق به من یاد داد، فرآیند مهم تر از نتیجه است. هنر ممکن است از هر یا هیچ چیزی ساخته شود.» او مدتی نقاشی را ادامه داد اما خیلی طول نکشید که فهمید مدیوم حقیقی او چیست.

گاردین افزوده است: وقتی از فقری که «مارینا» در دوران فعالیت هنری اش تجربه کرده، مطلع می شوید، افراط و تفریط های کنونی او را می توانید ببخشید؛  او در خانه ستاره شکلی زندگی می کند که یک اتاق، تنها به نوشیدن آب اختصاص دارد. او برای جشن تولد 60 سالگی اش کوکتل هایی سرو می کرد که قطرات اشک خود را در آن گنجانده بود.

مشخصات کتاب عبور از دیوارها:

کتاب عبور از دیوارها زندگینامۀ «مارینا آبراموویچ»، برجسته‌ترین هنرمند هنر اجرا (پرفورمنس) است. هنرمندی که سکوتِ درون را درک می‌کند و آن را مانند جزیره‌ای امن در اقیانوسی طوفانی می‌داند؛ دست به قلم شده و داستان زندگی‌اش را نوشته است. زندگی‌ای که سراسر سلوک و کشفِ هنرمندی خستگی‌ناپذیر است. او شما را به سخت‌ترین، تلخ‌ترین و شیرین‌ترین لحظه‌های زندگی‌‌اش، از چهارسالگی تا زمان حال می‌برد و قصه‌ی تولد تک‌تک ایده‌ها و اجرای آن‌ها را با حوصله و جزئیات تعریف می‌کند. مارینا به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین آرتیست‌های روزگارِ ما، تمام مسیر هنری خود را به دقت ترسیم می‌کند. با او اشک می‌ریزیم، با او خوشحال می‌شویم، با او عشق می‌ورزیم و با او از دیوارها عبور می‌کنیم

مارینا در کتاب «عبور از دیوارها» طرز فکر و نگاهش به هنر را توصیف می‌کند. او معتقد است اگر هنر امری منزوی، مقدس و تافتۀ جدا بافته باشد، نمی‌تواند جزئی از زندگی باشد. به نظر مارینا هنر باید بخشی از زندگی باشد. باید متعلق به همه باشد. کارهای هنری باید بتوانند ایدئولوژی جامعه را تغییر دهند و هنری که تنها به ارزش‌های زیباشناسی متعهد باشد، کامل نیست. او در اجراهایش در جست‌و‌جوی انسان و روابط اوست، در پی کشف خودِ واقعی ما در موقعیت‌های متفاوت است. او از ما حرف می‌زند بی آن‌که سخنی از ما به میان آورد و در این مسیر از مواجهه با مرگ هراسی ندارد. آبراموویچ از عزیزترین و حیاتی‌ترین دارایی یک انسان، یعنی بدن می‌گذرد و خویش را موضوع هنر رازآمیزش می‌کند.

«عبور از دیوارها» مارینا آبراموویچ را با تمام جزئیات و ویژگی‌هایش به تصویر می‌کشد. این کتاب همچنین شامل «فهرستی از اجراهای آبراموویچ» و «مانیفست زندگی هنرمند» به قلم خود او است. جیمز کاپلان نیز مارینا را در نوشتن این کتاب یاری کرده است. ترجمه‌ی روان و بی‌نظیر کتاب که یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است و خواندنش را شیرین‌تر می‌کند، مرهون قلم توانای خانم دولتشاهی است. ترجمه به گونه‌ای است که انگار مارینا کنارتان نشسته و قصۀ زندگی‌اش را برایتان تعریف می‌کند. دستانتان را در دستان مارینا می‌گذارم تا با او از دیوارهایی که یک به یک پشت سر گذاشته، عبور کنید.

چاپ اول این کتاب در سال 98 و چاپ چهارم آن در سال 99 توسط نشر نظر و نشر اورکا منتشر شده است

بخشی از متن کتاب عبور از دیوارها:

شکست از نظر من مهم و حیاتی است. من بعد از هر شکست وارد فاز افسردگی و تاریکی می‌شوم، اما بعد از مدت کوتاهی دوباره زنده می‌شوم و زندگی جدیدی را آغاز می‌کنم. من هنرمندان همیشه موفق را زیر سوال می‌برم؛ فکر می‌کنم دلیل موفقیت دائمشان این است که به کارهای تکراری می‌پردازند و به اندازۀ کافی ریسک نمی‌کنند. برای آزمودن باید شکست خورد. خودِ کلمۀ آزمودن یعنی ورود به قلمرویی جدید؛ جایی که در آن امکان شکست بالاست. از کجا می‌دانی موفق می‌شوی؟ باید جرئت رویارویی با ناشناخته‌ها را داشته باشی. من عاشق فضاهای میانی هستم؛ جایی که راحتی خانه و عادت‌های معمولت را ترک می‌کنی و خودت را به دست شانس می‌سپاری.

مشخصات کلی کتاب عبور از دیوارها:

نوع محصول: کتاب

نام کتاب: عبور از دیوارها

نویسنده: مارینا آبراموویچ

ترجمه: سحر دولتشاهی

انتشارات: نظر

موضوع: هنرمندان اجرا - پرفورمر

زبان: فارسی

جلد: شومیز

قطع: رقعی

تعداد صفحات: 400

وزن: 388

قیمت و خرید کتاب عبور از دیوارها:

خرید کتاب عبور از دیوارها با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.