خانه / انواع کتاب / کتاب عمومی / کتاب فلسفه و عرفان / تاریخ فلسفه راتلج (جلد 8)

تاریخ فلسفه راتلج (جلد ۸)


کد محصول: ۱۴۱۱۹۲

قیمت: ۵۹۰,۰۰۰ تومان


مشخصات محصول

  • 9786220105886
  • ریچارد کرنی
  • نشر چشمه

پشت جلد این کتاب آمده است

معرفی کتاب تاریخ فلسفه راتلج جلد 8:

مجموعه ی تاریخ فلسفه ی راتلج به ترتیب زمانی به بررسی تاریخ فلسفه ی غربی از آغازگاه های آن در سده ی ششم پیش از میلاد تا دوران کنونی می پردازد. در این مجموعه تمامی تحولات عمده ی فلسفی عمیق بحث می شود. قسمت بیشتر این مجلدات به افرادی اختصاص داده شده که عموما از فیلسوفان بزرگ تلقی می شوند. اما چهره های کم اهمیت تر نیز فراموش نشده اند و همراه با آن ها ده جلد تاریخ حاضر شامل اطلاعات پایه ای و انتقادی درباره ی فیلسوفان مهم گذشته و حال است. این فیلسوفان آشکارا درون بستر فرهنگی و به ویژه علمی زمانه ی خود قرار داشته اند. مخاطب تاریخ کنونی فقط متخصصان فلسفه نیستند. بلکه دانشجویان و خواننده ی عام نیز در نظر گرفته شده، هر فصل توسط مرجع معتبر آن حوزه نوشته شده. فصل ها به سبکی خواندنی نگاشته شده اند و واژه نامه ای از اصطلاحات فنی در هر مجلد تهیه شده است. مجلدات یادشده عبارت اند از:
1. از آغاز تا افلاطون. سی. سی. تایلور
٢. از ارسطو تا آگوستین. دیوید فورلی
3. فلسفه ی سده های میانه، جان مارنبون
4. رنسانس و عقل باوری سده ی هفدهم. ج. اچ. آر. پارکینسون
5. فلسفه ی بریتانیایی و عصر روشنگری، استوارت براون
6. عصر ایده آلیسم آلمانی، رابرت سولومون و کاتلین هیگینز
7. سدهی نوزدهم. سی. ال. تن
8. فلسفه ی قاره ای در سده ی بیستم. ریچارد کرنی
9. فلسفه ی علم، منطق و ریاضیات در سده ی بیستم. س. ج. شانکر
10. فلسفه ی معنا، شناخت و ارزش در سده ی بیستم. جان کانفیلد
هر مجلد شامل 15 - 10 فصل است که توسط نویسندگان مختلف به رشته ی تحریر درآمده است.

بخشی از متن کتاب تاریخ فلسفه راتلج جلد 8:

نخستین اثر منتشرشدهٔ هوسرل، فلسفهٔ حساب (۱۸۹۱)، روایت تجدیدنظریافتهٔ واکاوی قدیمی‌اش دربارهٔ مفهوم عدد است. هوسرل، با پذیرش تمایزی که ابتدا برنتانو قایل شده بود، بین بازنمود شهودی و قصد نمادینِ اعداد تفاوت می‌گذارد. او توصیف می‌کند چگونه شهودهای اولیهٔ ما دربارهٔ اعداد و میان‌کنش‌های آن‌ها بر تجربه‌های شمارش، مقایسه و گردآوری متکی است، و چگونه ما دربارهٔ نمادهای اعداد پیچیده‌تری می‌اندیشیم که چنین شهودهای تصدیق‌کننده‌ای برای آن‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد. متأسفانه، هوسرل ملاحظات متعددی را مطرح می‌کند که به نظر می‌رسد اعداد و بازنمودهایش را در هم آمیخته است. مثلاً او به وحدت عدد به عنوان رابطه‌ای وراحسی اشاره می‌کند و ادعا می‌کند که فهمِ مفهومِ عددْ مستلزم تأمل دربارهٔ بازنمود آن در کنش‌های مناسب ترکیب جمعی است. در ۱۸۹۴، فرگه در یک بررسی انتقادی از کتاب هوسرل توجه را به این ملاحظات مصالحه‌گرانه جلب کرد. او ایراد گرفت که واکاوی هوسرل تمایز بین قلمروهای سوبژکتیو و ابژکتیو را بر هم می‌زند، و نتیجه گرفت که اثر او نمونهٔ نوعی از روان‌شناخت‌باوری است. ([۱. ۶۵], ۲۰۰-۲۰۱) با این‌که نقد فرگه نمونه‌های موجهی را در متن هوسرل می‌یابد، نتیجه‌گیری افراطی آن موجه نیست. فرگه هر تلاشی را برای جایگاه اعداد با فعالیت‌های شمردن و جمع کردنْ روان‌شناخت‌باوری تلقی می‌کرد. از این‌رو، او احتمالاً به ظرایف قصد هوسرل توجه نکرده بود که بی‌تردید نمی‌خواست عینیت اعداد را در کنش‌های بازنمایی‌شان از بین ببرد، بلکه توصیف می‌کرد چگونه عینیت اعداد خود را به ما نشان می‌دهد. به‌هرحال، هوسرل بعدها آشکارا بین اعداد و بازنمودهای‌شان، و بین مفهوم عدد و مفهوم ترکیب جمعی تمایز قایل شد. ([۱. ۳۵], ۷۸۴; [۱. ۸۶, ۲۴]) فرگه از هوسرل برای دفاع از این نظر انتقاد می‌کرد که اعداد تمامیت‌هایی (مقادیر متعین) هستند مرکب از «چیزها» ی صرف که هیچ محتوای خاصی ندارند و با این‌همه تا حدی متفاوت با یکدیگرند. اما این کاریکاتوری است از موضع هوسرل، زیرا هوسرل به‌روشنی اظهار می‌کند که ابژه‌ها همیشه از طریق ویژگی‌های‌شان تشخیص داده می‌شوند. نکتهٔ او فقط این است هنگامی که تشخیص دادیم ابژه‌ها شمرده می‌شوند، از محتوای متعین آن ابژه‌ها در لحظهٔ شمردن‌شان پیش‌آگاهی داریم.

مشخصات کتاب تاریخ فلسفه راتلج جلد 8:

نشر چشمه

نویسنده:ریچارد کرنی

مترجم:حسن مرتضوی

قطع رقعی

جلد گالینگور

786 صفحه

همراه گرامی شما میتوانید برای مشاهده ی کتاب هایی با مضمون کتاب فلسفه و عرفان بر روی لینک آبی رنگ کلیلک کنید.

فروشگاه اینترنتی بوک دوک دارای کتابهایی با موضوعات مختلف است که شما میتوانید برای خرید کتاب آنلاین به راحتی محصول مورد نظر خود را در سایت بوک دوک ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب تاریخ فلسفه راتلج جلد 8:

خرید کتاب عمومی از جمله کتاب تاریخ فلسفه راتلج جلد 8 با قیمت مناسب و ارسال رایگان به سراسر کشور در کمترین زمان و ارسال یک الی سه روزه در فروشگاه بوک دوک انجام میشود.